Na de onthulling door EPA – het federale agentschap van de Verenigde Staten belast met onder meer de bescherming van het milieu – van het bestaan van software van het type “Defeat Device” bij een grote autoconstructeur, werd door de Franse overheid een onafhankelijke Technische Commissie – de Commission Royal – aangesteld.
Deze commissie moet controleren of Franse autoconstructeurs geen vergelijkbare software in hun auto’s hebben ingebouwd.
In dat kader test deze commissie momenteel 100 auto’s op kenteken, waaronder 25 van Renault (= weerspiegeling van het marktaandeel van Renault in Frankrijk). Eind december 2015 waren er al 11 auto’s getest, waaronder 4 van Renault, waardoor de Franse autoriteiten een onderbouwde en vruchtbare dialoog met Renault engineering konden aangaan.
Nu al oordeelt het ministerie van Ecologie, Duurzame Ontwikkeling en Energie, aangesteld als contactpersoon voor de onafhankelijke Technische Commissie, dat uit de lopende procedure blijkt dat de software in de auto’s van Renault voldoet aan de regels.
Aan de hand van de resultaten van de momenteel lopende tests kan Renault in versneld tempo systemen gaan ontwikkelen ter verbetering van auto’s die nog geproduceerd moeten worden, maar ook voor auto’s die al rondrijden. Renault presenteert deze ambitie in de vorm van het Plan Emission de Renault, dat een verbetering van de prestaties van de auto’s beoogt.
Tegelijkertijd heeft het Ministerie van Economie besloten om extra onderzoek ter plaatse te doen naar onderdelen zodat aan de hand daarvan de eerste analyses van de onafhankelijke Technische Commissie definitief gevalideerd kunnen worden.
Het Ministerie van Economie is daarvoor naar het hoofdkantoor van Renault gegaan, naar het Centre Technique van Renault in Lardy en naar het Research en Development Centre in Guyancourt.
De teams van Renault werken volledig mee aan het onderzoek van de Technische Commissie en aan de extra onderzoeken waartoe het ministerie van Economische Zaken heeft besloten.
Na het succes van de COP 21 klimaattop wil Renault sneller gaan investeren in de ontwikkeling van industriële oplossingen ter bescherming van het milieu.
De Groupe Renault behoort momenteel tot de top 3 (1e in 2013, 2e in 2014) waar het gaat om CO2-reducerende programma’s. In de afgelopen drie jaar wist de Groupe Renault zijn ecologische voetafdruk concreet met 10% terug te dringen.
One thought on “Goed nieuws voor Renault”