BMW Group Nederland bereikte in 2015 haar beste verkoopresultaat ooit. Zowel BMW en BMW i als MINI lieten recordaantallen registraties zien: in totaal 24.586 auto’s. Dat is een toename van 28,4 % ten opzichte van 2014. BMW verkocht 19.706 auto’s, ofwel een groei van een indrukwekkende 30,7 % ten opzichte van 2014. Hiermee groeide BMW zelfs harder dan de markt (+16 %) én het premium segment (+27 %) waarin het merk opereert.
Over het gehele jaar verkocht BMW i 682 auto’s, een toename van 13,5 % ten opzichte van 2014. Hierdoor is de BMW i3 opgeschoven van de derde naar de tweede plek in de markt van elektrische auto’s. De BMW i8 sloot het jaar af met ruim 100 registraties.
MINI verkocht 4.880 auto’s, het hoogste verkoopcijfer sinds 2001 toen de nieuwe MINI op de markt verscheen. Ten opzichte van 2014 betekent dit een stijging van maar liefst 32,7 %. Dit is mede te danken aan de forse groei (+60 %, ruim 1.300 auto’s) in de zakelijke markt dankzij de MINI 5-deurs en de nieuwe MINI Clubman.
Het recordaantal registraties is mede te danken aan de introductie van elf nieuwe modellen, waaronder de BMW 7 Serie en de MINI Clubman. “Met het succes van 2015 is BMW het grootste premiummerk in Nederland”, stelt Neil Fiorentinos, Algemeen Directeur BMW Group Nederland vast. “Het zeer complete gamma inclusief de recente uitbreidingen in nieuwe segmenten droegen bij aan het succes, denk daarbij aan de BMW 2 Serie Active en Gran Tourer. De registraties lieten bovendien een gezonde verdeling zien over het hele gamma. We starten het nieuwe jaar vol vertrouwen met een ruim aanbod van plug-in hybrides, de BMW 225xe Active Tourer en BMW 330e met 15 % bijtelling en de BMW X5 xDrive40e met 21 % bijtelling. Bovendien zullen dealers blijven investeren in onze merken en we kunnen ons verheugen op het 100-jarig jubileum van BMW Group.”
Het succes van BMW…
In de huidige markt is een uitgebalanceerde verkoop over het gehele gamma geen vanzelfsprekendheid. Des te indrukwekkender is daarom de prestatie van BMW waarbij maar liefst drie modellen iets meer dan de helft van de verkopen voor hun rekening namen. De BMW 3 Serie was en bleef koploper, gevolgd door de BMW 2 Serie en BMW 1 Serie. Op de vierde plek eindigde de BMW 5 Serie die nog steeds een belangrijke troef op de zakelijke markt was.
… en dat van MINI.
MINI boekte in 2015 het hoogste verkoopcijfer in Nederland sinds het merk in 2001 onder de vleugels van BMW kwam. De MINI 3-deurs was het populairst, op de voet gevolgd door zijn 5-deurs broer. In 2015 verscheen de nieuwe MINI Clubman op de markt en in maart dit jaar verschijnt ook de geheel nieuwe MINI Cabrio, waarvan de productie exclusief bij VDL Nedcar plaatsvindt in tegenstelling tot de 3-deurs die ook in de fabriek in Oxford wordt gemaakt. Op 2 november 2015 startte de productie van de MINI Cabrio, het tweede model dat in de Nederlandse autofabriek in Born wordt gebouwd. Dit geeft aan dat BMW Group veel vertrouwen heeft in de Nederlandse productiefaciliteit. “VDL Nedcar is trots op de uitbreiding”, zegt President-directeur VDL Groep Wim van der Leegte. “Het is fantastisch dat we een tweede model voor BMW Group mogen produceren. De medewerkers van VDL Nedcar hebben zich uitstekend geëtaleerd op het gebied van kwaliteit en afleverbetrouwbaarheid. Dus grote complimenten voor hen. Ook grote waardering voor iedereen die met zijn of haar aankoop heeft bijgedragen aan het succes van MINI in Nederland.”
BMW Motorrad wederom nummer één.
Ook BMW Motorrad liet goede cijfers zien. In een sterk aantrekkende markt (+10 %) behaalde BMW Motorrad wederom de eerste plek met ruim 1.800 motorfietsen en maxi-scooters. Daarmee is BMW Motorrad voor het zesde jaar op rij marktleider. De populairste modellen waren de R 1200 GS (Adventure) en R 1200 RT. Met de introductie van de S 1000 XR betrad BMW Motorrad zeer succesvol het compleet nieuwe segment van de Adventure Sport. Inmiddels is de S 1000 XR samen met de S 1000 RR en S 1000 R goed voor 12% van de registraties wat definitief het potentieel van de krachtige viercilinder-in-lijnmotor aangeeft. Het succes van 2015 werd wederom mede bepaald door de levering van motorfietsen aan overheidsdiensten zoals politie, brandweer, ambulance en Rijkswaterstaat en aan semi-overheid, zoals verkeersregelaars. Tot slot geldt ook voor BMW Motorrad dat het 2016 begint met een zeer sterke orderportefeuille die past bij een groeiende motormarkt.
One thought on “Recordverkoop BMW Group Nederland.”