Volvo Cars Nederland stevent af op een recordjaar. Ruim 24.000 Volvo’s worden dit jaar verkocht. Met een marktaandeel van circa 5,5 procent sluit Volvo het jaar af als grootste premiummerk van Nederland. Ook in Zweden hangt de vlag uit op het hoofdkantoor van Volvo Car Corporation. Vorige maand was de beste verkoopmaand ooit in de geschiedenis van de Zweedse autofabrikant. Ze stevenen af op 500.000 auto’s per jaar en dat is fors boven het gemiddelde van 400.000 auto’s die men in de voorgaande jaren verkocht.
In Nederland worden momenteel tot 200 auto’s per dag aan klanten overhandigd door de Volvodealers. Vanwege fiscale redenen moeten duizenden Volvo’s voor het einde van het jaar worden afgeleverd. Deze piek legt een flinke druk op de gehele organisatie. Diverse dealers komen met creatieve oplossingen om de kwaliteit van de afleveringen te borgen. Populair zijn vooral de Volvo V40 D2, de nieuwe Volvo XC90 T8 en de V60 Plug-In Hybride.
Ruim 2500 Volvo’s XC90 voor Nederland
De Volvo-fabriek in het Zweedse Torslanda draait met drie ploegen op volle toeren om te kunnen voldoen aan de enorme vraag naar Volvo’s XC90. Sinds de verkoopstart zijn wereldwijd al nagenoeg 57.000 orders geschreven, waarmee de prognose van 50.000 stuks voor 2015 ruimschoots wordt overschreden. Opvallend is dat driekwart van de kopers kiest voor de Inscription-uitvoering, de topversie in de reeks. In Nederland werden ruim 2500 XC90’s verkocht.
Ruim 35.000 Volvo’s V40 op de Nederlandse wegen
De V40 met D2-dieselmotor is veruit de populairste Volvo van dit moment. Met een CO2-uitstoot van 82 g/km valt deze versie in de categorie van 14 procent bijtelling. Dit gecombineerd met Zweeds design en een uitzonderlijk hoog veiligheidsniveau (veiligste auto ooit getest in de EuroNCAP), resulteert in meer dan 10.000 registraties in 2015. In totaal rijden er nu 35.000 Volvo’s V40 op de Nederlandse wegen.
V60 Plug-in Hybrid
Volvo’s populaire V60 Plug-in Hybrid, die een systeemvermogen van 212 kW (288 pk) combineert met een CO2-emissie van slechts 48 g/km, groeide vanaf zijn introductie in 2013 uit tot onbetwiste marktleider. In 2015 loopt het aantal registraties op tot circa 3.500. Er rijden in Nederland nu bijna 13.000 Volvo’s V60 Plug-in Hybrid.
Creatieve oplossingen
Diverse dealerbedrijven bedachten creatieve oplossingen om de kwaliteit van de aflevering te borgen én de reguliere verkopen in hoog tempo te laten doorgaan. Men opende ook ’s avonds en op zondag de deuren voor afleveringen en nam hiervoor speciaal mensen aan. De capaciteit van het rijklaar maken werd op diverse plekken vergoot. Ook een bijzonder voorbeeld zijn de dealers die de aflevering van de auto’s in grote, klassikale groepen laten verlopen.
Eco-traingen
Tevens is er een special rijvaardigheidstraining voor V60 Plug In Hybride- en XC90 T8-kopers. Om hun nieuwe auto beter te leren kennen en tips te delen op het gebied van zuinig rijden en optimalisering van het laadgedrag. Tienduizend Volvo rijders maakten reeds gebruik van deze aangeboden training.
One thought on “Recordjaar voor Volvo Cars Nederland”