Twee legenden treffen elkaar. Beide zijn jubileummodellen, getooid met de drie magische letters GTI. Maar daar houdt het qua gemeenschappelijke kenmerken dan ook mee op. Waar het eerste jubileummodel, de Golf GTI Pirelli, het in 1983 bracht tot 112 pk, put de nieuwste versie – de Golf GTI Clubsport –maximaal 290 pk uit zijn krachtbron.
Portimão, het legendarische circuit in Zuid-Portugal, is de perfecte plek om de twee pk-kanonnen tegenover elkaar te zetten. Met zijn 1.8-liter motor stond de Pirelli Golf in 1983 voor hightech engineering, als special edition die het einde van de productie van de Golf MK1 GTI inluidde. De Golf GTI Clubsport anno nu is zijn directe tegenhanger.
Verwenversie
Het uitbrengen van deze verwenversie voor GTI-fans valt samen met de 40ste verjaardag van de Golf GTI, volgend jaar. In de normale stand genereert de 195 kW/265 pk sterke 2.0-liter TSI-motor een indrukwekkend koppel van 350 Newtonmeter. Dé speciale feature van deze uitvoering is echter de tijdelijke boost-functie, die het vermogen en koppel gedurende tien seconden verhoogt tot respectievelijk 213 kW/290 pk en 380 Nm. Deze extra power komt vrij door het gaspedaal volledig in te trappen (kickdown). Het resultaat is een sprint van 0 naar 100 km/u in 5,9 seconden, waarmee dit de snelste productie-GTI ooit is.
3-2-1… launch
De uitvoering met de DSG-transmissie met dubbele koppeling is aanvullend voorzien van ‘Launch Control’, waarmee de auto – vergelijkbaar met in de autosport – vanuit stilstand met maximaal vermogen op een gecontroleerde manier wegsprint.
Volkswagen heeft niet alleen de turbomotor van de Clubsport meer kracht gegeven, maar heeft ook het design, de aerodynamica en uitrusting geüpgraded. Autosport-waardige downforceniveaus worden gerealiseerd door nieuwe bumpers, een opvallende en doelgerichte achterspoiler en een diffuser. Semi-slicks, goedgekeurd voor gebruik op de openbare weg, zijn optioneel beschikbaar. Deze sportieve geweldenaar is te personaliseren met een zwart gespoten dak. Het interieur van de Golf GTI Clubsport is voorzien van vele unieke afwerkingsdetails en fraai beklede, geruite Top-sportstoelen. Optioneel zijn ultrasportieve schaalstoelen leverbaar.
Nieuwe standaards
De Golf GTI Clubsport en de Golf GTI Pirelli zijn niet de enige special editions die Volkswagen van de GTI uitbracht. Bij de 20ste, 25ste, 30ste en 35ste verjaardag van het model stond Volkswagen ook stil met behulp van een speciale jubileumuitvoering. De Golf GTI Clubsport is de meest krachtige Golf GTI ooit en zet nieuwe standaards in zijn segment. De Nederlandse prijzen, specificaties en beschikbaarheid van deze Golf worden binnenkort bekend gemaakt.
One thought on “Golf GTI Pirelli versus Golf GTI Clubsport”