Tipo is een bekende typenaam. De laatste Fiat die deze naam droeg, was het model waarvan tussen 1988 en 1995 bijna twee miljoen exemplaren zijn verkocht. Dat model werd ook bekroond met de titel ‘Auto van het Jaar 1989’, mede dankzij zijn uitgebreide gebruiksmogelijkheden en de riante interieurruimte bij compacte buitenafmetingen. Dezelfde kwaliteiten kenmerken de nieuwe Tipo.
De nieuwe Tipo – vanaf het begin ontwikkeld als vierdeurs sedan – belichaamt het ‘Born to be a sedan’-concept: evenwichtig Italiaans design met karakter en stijl, zonder afbreuk te doen aan de functionaliteit. Deze compacte sedan wordt in meer dan veertig landen op de markt gebracht in Europa, het Midden-Oosten en Afrika (EMEA-regio).
De nieuwe Fiat Tipo sedan is een praktische auto die keuze biedt uit een eenvoudig en helder aanbod. Het ruime model combineert een grote bagageruimte (520 liter) met compacte buitenmaten (l x b x h: 4,54 x 1,79 x 1,49 m). Dankzij de wielbasis van 2,64 m is het interieur bijzonder ruim. Het Italiaanse design van interieur en exterieur maakt de auto uniek in zijn segment.
Er is een Fiat Tipo voor iedereen en voor elke behoefte. Het gamma omvat in Nederland twee motoren: de 1.4 Fire-benzinemotor (95 pk) en 1.3 MultiJet II-diesel (95 pk). De motoren zijn gekoppeld aan handgeschakelde vijf- of zesversnellingsbak. Verder is er een ruim aanbod aan carrosseriekleuren (pastel en metallic), twee designs lichtmetalen wielen (16 en 17″) en vier uitvoeringen voor de interieurbekleding.
Het onderstel van de nieuwe Fiat Tipo staat garant voor een prettige rijervaring, een uitstekende wegligging en dito comfort dankzij onafhankelijke McPherson-voorwielophanging en semi-onafhankelijke achterwielophanging. Deze constructie is geoptimaliseerd om gewicht te besparen, wat meehelpt het brandstofverbruik te beperken.
Geheel in Fiat-stijl zit de nieuwe Tipo vol met slimme oplossingen die het leven aan boord veraangenamen, waaronder het optionele UconnectTM-systeem met een 5″ kleurentouchscreen, Bluetooth, audiostreaming, tekstlezer en spraakherkenning, AUX- en USB-poorten met iPod-integratie en bedieningsknoppen op het stuur. Desgewenst is dit systeem uit te breiden met een parkeercamera en het nieuwe TomTom 3D Touch-navigatiesysteem.
De nieuwe Fiat Tipo is in Italië ontworpen door Centro Stile Fiat. Hij is ontwikkeld in Turkije, samen met Tofaş R & D – een van FCA’s grootste onderzoeks- en ontwikkelingscentra. Hij wordt geproduceerd in de Tofaş-fabriek in Bursa – een van ’s werelds beste autofabrieken, onderscheiden met de World Class Manufacturing Gold Medal.
De nieuwe Fiat Tipo maakt zijn opwachting in het C-segment met een reeks modelvarianten. De eerste van de reeks is de sedan die in maart bij de Nederlandse Fiat dealer staat. Vervolgens sluiten de hatchback (begin zomer) en de stationvariant (na de zomer) aan met een rijkere keuze aan motoren.
Italiaanse stijl
De Fiat Tipo is ontworpen door Centro Stile Fiat in Italië en ontwikkeld in samenwerking met Tofaş R & D. Een team van meer dan tweeduizend mensen heeft bijna drie jaar aan de ontwikkeling gewerkt. Het resultaat is een fraaie, functionele auto die compacte buitenmaten combineert met een grote bagageruimte. De vierdeurs sedan is 4,54 meter lang, 1,79 meter breed en 1,49 meter hoog. Dankzij de wielbasis van 2,64 meter is het interieur bijzonder ruim. Het Italiaanse design maakt de auto uniek in zijn segment.
Gedurfd exterieur
Meestal is een vierdeurs sedan afgeleid van een hatchback. De ‘aangeplakte kofferbak’ brengt het design van de auto dan volledig uit balans. De nieuwe Fiat is echter vanaf het begin ontworpen als sedan. Midden over de fraai gevormde motorkap loopt een plooi die als een ruggengraat over het dak doorloopt. Het front heeft een krachtige en herkenbare uitstraling. De grille sluit fraai aan op de koplampen en een verchroomd paneel vormt de basis waarop het Fiat-logo prijkt.
De geprononceerde taillelijn verbindt de koplampen met de achterlichten. De zijruiten geven de Tipo een dynamische uitstraling en accentueren de interieurruimte. De grote portieren bieden gemakkelijke toegang tot het interieur. De strakke daklijn geeft de carrosserie een sportief tintje en de gespierde spatborden zorgen voor een krachtige, solide uitstraling.
De Italiaanse stijl komt ook in de achterzijde van de Tipo volledig tot uiting. De achterklep en de achterspatborden zijn harmonisch in het carrosserieontwerp geïntegreerd. Aan de achterzijde prijken heldere achterlichtunits die zorgen voor een onmiskenbare lichtsignatuur in het donker.
Vermeldenswaard is ook de uitstekende luchtweerstandscoëfficiënt van 0,29 Cx. Centro Stile Fiat heeft speciale aandacht besteed aan de vorm van het dak en de voorruit. Ook de lagere delen van de carrosserie zijn vormgegeven voor optimale aerodynamica rond de wielen en over de flanken. De buitenspiegels hebben een specifiek ontwerp dat zorgt voor minimaal windgeruis en optimale windgeleiding.
Niet alleen de vormen van de koplampen, de voorbumper en de voorspatborden zijn aerodynamisch uitgekiend, ook de geïntegreerde achterlichten dragen bij aan de aerodynamisch gunstige vorm van de nieuwe Tipo. De gestroomlijnde vormen van de carrosserie verhogen de prestaties, onderdrukken het geluid en beperken het brandstofverbruik. Klanten hebben keuze uit de aansprekende carrosseriekleuren Gelato (pastelwit) en de metallic kleuren Colosseo (grijs), Amore (rood), Cinema (zwart), Maestro (grijs), Magnetico (brons) en Canal Grande (blauw).
Ergonomisch, functioneel en stil
Het interieur is ontworpen vanuit het perspectief van de klant. Vervolgens heeft Fiat de functionele elementen verfijnd. Het afgeronde dashboard is hiervan een sprekend voorbeeld. De koepel over het instrumentarium overspant ook het centrale deel van het dashboard en deelt het dashboard in tweeën. De ene helft van het dashboard oogt vooral functioneel en technisch, de andere heeft een oppervlak met een zachte structuur. Het geheel accentueert het ruimtelijke gevoel in het interieur.
Binnenin is de Fiat Tipo vooral stil. Dat is te danken aan de geluidsisolatie en de toepassing van state-of-the-art oplossingen, zoals veelvuldig gebruik van isolerend materiaal, optimalisatie van de luchtstroom langs de carrosserie en versteviging van de belangrijkste bevestigingspunten van mechanische onderdelen van het onderstel, de motor en wielophanging.
Toonaangevende zit- en bagageruimte
De Fiat Tipo heeft een ruim en licht interieur dat ergonomisch, comfortabel en ruim is – zowel voor bestuurder als voor passagiers. Alles is gericht op comfort, zonder afbreuk te doen aan de bagageruimte.
Het interieur is uitnodigend en praktisch – de Tipo laat zich ontspannen en comfortabel berijden. De auto voldoet aan alle gebruikelijke eisen op het gebied van comfort en ruimte: de Tipo is aangenaam om in te verblijven, biedt een uitstekende zitpositie, een flexibel interieur, goede toegankelijkheid en prima zicht op de weg.
Vijf volwassenen vinden een comfortabele plek in de Tipo. De stoelen zijn berekend op passagiers tot een lengte van 1,88 meter voorin en 1,80 meter achterin. De beenruimte is ook de grootste in dit segment: de afstand van de rugleuning voorin tot de plek waar de inzittende zijn hiel plaatst, bedraagt 1,07 meter; achterin is die afstand 93,4 centimeter. Ook belangrijk: de zitplaats midden achterin biedt genoeg beenruimte voor een volwassene.
Een van de sterke punten van de Fiat Tipo is de grote, gemakkelijk toegankelijke bagageruimte. Met 520 liter is die eveneens een van de ruimste in dit segment. De beschikbare ruimte kan optimaal worden benut dankzij de gedeeld (60:40) neerklapbare achterbank, zodat ook lange objecten in de auto kunnen worden vervoerd.
Ook de goede ergonomie draagt bij aan het comfort. De uitstekende zitpositie is een van de sterke punten waarmee de nieuwe Fiat zich van zijn concurrenten onderscheidt. Dat is mede te danken aan de positionering van het stuur, de versnellingpook en de pedalen ten opzichte van elkaar, waardoor het bedieningsgemak en -comfort gegarandeerd zijn. De schuine plaatsing van het stuurwiel geeft de bestuurder een sportief gevoel, net als de perfecte locatie van de bedieningsknoppen op het dashboard. Alles is voor de bestuurder gemakkelijk te bereiken zonder dat hij zijn ogen van de weg hoeft te nemen. Ook de passagiers genieten van het comfort, dankzij de perfecte vorm en de dichtheid van de vulling van de achterbank.
Nóg een sterk punt van de nieuwe Fiat Tipo is de aanwezigheid van meerdere bergvakken in uiteenlopende vormen en van diverse afmetingen. In totaal bieden ze maar liefst 12 liter extra bergruimte voor allerlei spullen. De gemakkelijk bereikbare vakken zijn perfect voor het opbergen van persoonlijke spullen, zoals smartphones, spelcomputers, flessen, munten.
Betrouwbare, efficiënte motoren
Kopers hebben in Nederland de keuze uit twee motoren: de 1.4 16v Fire benzinemotor (95 pk) en 1.3 MultiJet II-diesel (95 pk). Alle motoren drijven de voorwielen aan via een handmatig te bedienen vijf- of zesversnellingsbak. De hatchback- en stationversie zullen worden aangeboden met een rijkere keuze aan motoren.
1.4 16v Fire benzinemotor
De 1.4 16v Fire is de betrouwbare, duurzame benzinemotor voor de nieuwe Fiat Tipo. Hij levert 95 pk vermogen bij 6.000 toeren en een maximumkoppel van 127 Nm bij 4.500 toeren. De viercilinder is standaard gekoppeld aan een handbediende zesversnellingsbak. Dankzij een geoptimaliseerd inlaatsysteem is de motor bijzonder efficiënt over het gehele toerengebied. Met deze motor bereikt de nieuwe Fiat Tipo een topsnelheid van 185 km/u en accelereert hij van 0 naar 100 km/u in 11,5 seconden.
1,3-MultiJet II: dieselmotor op z’n best
De 1.3 is voorzien van MultiJet-techniek van de tweede generatie. Die garandeert rijplezier, een bescheiden verbruik en lage operationele kosten. De 1.3 16v MultiJet II-motor is al jaren de maatstaf voor dieselmotoren met een kleine cilinderinhoud. In de nieuwe Fiat Tipo is de motor voorzien van een kleine, geavanceerde turbo met variabele geometrie. Daarmee levert de motor een hoger koppel bij lagere toerentallen, wat zorgt voor betere prestaties en een gering brandstofverbruik. Deze motor voldoet aan de Euro 6-emissienorm.
De 1.3 16v MultiJet II levert 95 pk bij 3.750 toeren en een koppel van 200 Nm bij slechts 1.500 toeren. Met deze motor, in combinatie met een handmatig te bedienen vijfversnellingsbak, bereikt de Tipo een topsnelheid van 180 km/u en accelereert hij in slechts 11,7 seconden vanuit stilstand naar 100 km/u. In de gecombineerde cyclus verbruikt de 1.3 16v MultiJet II slechts 4,1 l/100 km bij een CO2-uitstoot van slechts 108 g/km. De nog zuinigere en schonere ECO-versie van deze motor is standaard voorzien van het Start & Stop-systeem en olie met lage viscositeit, waardoor de CO2-uitstoot slechts 98 g/km bedraagt en het verbruik 3,7 l/100 km.
De turbodieselmotor in de Fiat Tipo is uitgerust met het MultiJet II-injectiesysteem, het common-railsysteem van de derde generatie. Dit hightech systeem levert een hoge inspuitdruk, ongeacht het toerental van de motor en de hoeveelheid ingespoten brandstof. Het systeem spuit eerst een kleine hoeveelheid brandstof in om de geluidsproductie en de emissies te beperken, waarna het exact de benodigde hoeveelheid brandstof inspuit die noodzakelijk is om de vereiste prestaties te leveren.
De injectoren kunnen tot wel acht injecties per cyclus verrichten en de inspuiting aanpassen zodat de verbanding steeds optimaal verloopt. IRS (Injection Rate Shaping) voert twee opeenvolgende hoofdinspuitingen zo kort achter elkaar uit dat een continu gemoduleerd afgifteprofiel ontstaat. Dit verbetert het verbrandingsproces, zodat de motor stiller loopt en minder fijnstof en stikstofoxide (NOx) uitstoot. Het nieuwe inspuitsysteem is eenvoudiger en betrouwbaarder dankzij een simpelere constructie van de injectoren.
De 1.3 MultiJet II-motor is ook uitgerust met allerlei voorzieningen die het brandstofverbruik en de uitstoot verder terugdringen. Onder meer een intelligente dynamo die functioneert op basis van de werkelijke vraag naar stroom en de laadstatus van de accu, een koelsysteem dat sneller op bedrijfstemperatuur is en een oliepomp met een variabel slagvolume, die de snelheid van de circulatie kan aanpassen en daarmee de inwendige weerstand reduceert.
Het systeem voor de reiniging van de uitlaatgassen omvat DPF-techniek om de oxidatiekatalysator en de roetfilter (CCDPF) met elkaar te integreren. Het geringe formaat van de component vermindert de tegendruk in de uitlaat, waardoor de motor minder brandstof verbruikt en minder CO2 uitstoot. Een ander voordeel van de nabijheid van roetfilter en de uitgang van de turbo is dat de temperatuur bij de roetfilter hoger is, waardoor minder brandstof nodig is om de filter te regenereren. Dat levert een verdere vermindering van het verbruik op.
De oxidatiekatalysator is geïntegreerd in het nieuwe NSC (NOx Storage Catalyst). Dat vermindert, met een specifieke chemische formule en geavanceerd injectiemanagement, de NOx-uitstoot met 60 procent. Dat is essentieel om aan de Euro 6-emissienorm te voldoen. De integratie van de twee componenten vermindert het gewicht van het uitlaatsysteem en verbetert de efficiëntie. De CCDPF is geïntegreerd met een uiterst geavanceerd dubbel uitlaatgasrecirculatiecircuit (EGR). Het tweede circuit, dat de bijzonder compacte EGR-module van oudere versies aanvult, koelt het uitlaatgas na de DPF. Het doel daarvan is om nauwkeurig het verbrandingsproces te reguleren om de NOx-emissie en het verbruik te verminderen.
Altijd verbonden met UconnectTM
Het UconnectTM systeem is op strakke wijze in het interieurdesign geïntegreerd met een prominente plaats centraal in het dashboard. Er zijn drie versies, afhankelijk van de gekozen uitvoering: UconnectTM Radio, UconnectTM 5” en UconnectTM 5” Nav.
De eerste versie heeft een LCD-scherm, AM/FM radio en Bluetooth. De tweede (UconnectTM 5”) komt met een 5″ touchscreen die toegang biedt tot tal van functies. Dankzij de zorgvuldig gekozen positie van het beeldscherm wordt de bestuurder zo min mogelijk afgeleid. UconnectTM 5” is ook voorzien van digitale radio (DAB) en een USB- en AUX-aansluiting om de modernste media-apparaten te koppelen. Tevens is het via Bluetooth mogelijk met de smartphone muziek te streamen en handsfree te bellen. Tot slot heeft UconnectTM 5” een SMS-reader om tekstberichten te laten voorlezen.
Het meest omvangrijke systeem UconnectTM 5” Nav voegt het nieuwe TomTom 3D-navigatiesysteem toe met driedimensionale kaartweergave, stembediening en TMC-verkeersinformatie. Door de verfijnde rijstrookindicatie zijn navigatieaanwijzingen bij complexe kruisingen ook uiterst accuraat. TomTom IQ Routes® bepaalt bovendien de snelste route op basis van de geregistreerde gemiddelde snelheid. Ook kan de bestuurder route-aanwijzingen laten projecteren in het instrumentarium.
Geluidsweergave
Voor de Fiat Tipo zijn ook twee speakersets leverbaar. In combinatie met UconnectTM Radio betreft het een 160 Watt systeem, bestaande uit twee 165 mm luidsprekers in de voorportieren en twee van 130 mm diameter in de achterportieren.
UconnectTM 5” en UconnectTM 5” Nav komen met een 220 Watt audiosysteem met twee 19 mm tweeters in het dashboard, twee 165 mm mid-woofers in de voorportieren en twee 130 mm luidsprekers in de achterportieren.
Veilig en dynamisch rijkarakter
Voor optimale veiligheid is het passagierscompartiment van de Fiat Tipo vervaardigd uit ultrasterk staal en solide structurele verbindingen, gecombineerd met een uitgebreide reeks veiligheidsfeatures. Tegelijkertijd is het onderstel specifiek afgestemd voor een verfijnd rijgedrag, een stabiele wegligging en een hoge mate van comfort.
Veiligheid
De Fiat Tipo heeft zes airbags (voorairbags, zijairbags en zijruitairbags), ABS met Electronic Brake Distribution (EBD), mistlampen met geïntegreerde hoekverlichting en een bandenspanningsinformatiesyste
Tot slot past Fiat op de Tipo een bijzonder nauwkeurig functionerend ESC (Electronic Stability Control) systeem toe. Dat grijpt in wanneer de grip dichtbij de limiet komt en de stabiliteit in het geding raakt. Het ESC werkt hiervoor nauw samen met diverse andere systemen, zoals:
- ASR (Anti Slip Regulation): maakt gebruik van de remmen en het motormanagement om bij elke snelheid maximale tractie te verzekeren, zodat de Fiat Tipo ook soepel optrekt op een gladde ondergrond.
- Panic Brake Assist (PBA): zorgt bij een noodstop voor maximale remkracht voor een zo kort mogelijke remafstand.
- Trailer Sway Control (TSC): biedt stabilisatie bij het trekken van een aanhanger. Slingerbewegingen worden onderdrukt via het remsysteem door korte remingrepen via de voorwielen.
- Hill Start Assist (HSA): voorkomt achteruitrollen bij het wegrijden op een helling door de remmen tot twee seconden vast te houden bij het loslaten van het rempedaal. Daardoor is de handrem niet nodig.
- MSR (Motor Schleppmoment Regelung): voorkomt doorglijden van de aangedreven voorwielen als op een gladde ondergrond bij hogere toerentallen wordt teruggeschakeld.
- Electronic Rollover Mitigation (ERM): grijpt in als een wiel in de bocht loskomt bij een wat dynamische rijstijl. ERM helpt de bestuurder dan goed controle te houden over de auto.
- Traction Control System (TCS): bij snel accelereren vanuit stilstand of lage snelheid garandeert TCS goede grip door een mogelijk doorslippend wiel af te remmen. Het systeem is deels uitschakelbaar.
- Remlicht activatie: de remlichten worden automatisch ingeschakeld gedurende een seconde als Hill Start Assist of de ESC-systemen ingrijpen.
Carrosserie en wielophanging
De Fiat Tipo heeft een lichtgewicht, stijve, zelfdragende carrosserie die grotendeels is gemaakt van ultrasterk staal (circa 80%) en versterkte (lijm)verbindingen. Met name de onderste delen van de carrosserie zijn gemaakt van heet geperste, ultrasterke staalsoorten. Dat draagt bij aan de voertuigdynamiek en het lage gewicht. De constructie biedt daarnaast een opmerkelijke weerstand tegen vervorming bij een aanrijding.Een belangrijke doelstelling tijdens de ontwikkeling van de Fiat Tipo was het creëren van een stabiele en dynamische wegligging uit hogere klassen. Fiat is erin geslaagd met mechanische oplossingen een zowel soepel als scherp rijkarakter te bereiken, terwijl het comfort van hoog niveau is.
De voorwielophanging van de Fiat Tipo is een McPherson-layout, maar dan lichter en efficiënter dan gebruikelijk. De geometrische en kinetische eigenschappen zijn geoptimaliseerd om een verticale wielstand (wielvlucht of camber) te bereiken die maximale grip biedt bij het insturen van bochten. Een stabilisatiestang verbindt beide McPherson ophangingen via van composietmateriaal gemaakte verbindingen, die trillingen en vibraties filteren en zo het comfort naar een hoog niveau tillen. Aan de achterzijde heeft de Tipo een semi-onafhankelijke wielophanging met torsievering. Ook hier zijn doeltreffende aanpassingen verricht voor meer stijfheid en minder gewicht. Een torsie-ophanging biedt van nature een hoge mate van stabiliserende stijfheid en een sterk anti-rol effect, waardoor een aparte stabilisatiestang niet nodig is.
One thought on “De nieuwe Fiat Tipo”