Jaguar

Nieuwe Jaguar XF nu in Nederland

De nieuwe Jaguar XF is gearriveerd bij de dealers in Nederland en is verkrijgbaar vanaf € 46.950. Door zijn Aluminium Intensive Architecture is hij tot 190 kilogram lichter dan zijn voorganger. Het is een van de lichtste auto’s in zijn klasse. Dit maakt hem bijzonder efficiënt, met een zeer laag verbruik vanaf 4,0 l/100 km en met CO2-emissies vanaf slechts 104 g/km. Dit zijn de cijfers van de Jaguar XF E-Performance, de dieselversie die dit jaar nog in aanmerking komt voor het gereduceerde bijtellingstarief van 20 %. De XF wordt geleverd met het unieke Jaguar Care met 3 jaar garantie, gratis regulier onderhoud en Jaguar Roadside Assistance.

De nieuwe XF valt op door zijn coupéachtige lijnvoering. Vorm en functie zijn perfect in balans: de Cw-waarde van de nieuwe XF bedraagt slechts 0,26. De gunstige stroomlijn draagt bij aan goede prestaties en een zo laag mogelijk verbruik. Vergeleken met zijn voorganger is de nieuwe XF 7 mm korter en 3 mm lager. Zijn wielbasis is echter met 51 mm gegroeid tot 2,96 m. Daardoor biedt hij meer been-, knie- en hoofdruimte.

6-Jaguar-XF

Maar liefst 75 % van de structuur van de auto bestaat uit aluminium. Vergeleken met zijn voorganger is de XF daardoor tot 190 kg lichter. De toepassing van aluminium heeft nog een belangrijk voordeel: de stijfheid van de carrosserie is ten opzichte van de voorganger met nog eens 28 % verbeterd. Dit betaalt zich uit in nog meer dynamiek en comfort. Andere factoren die daaraan bijdragen, zijn de ideale gewichtsverdeling (bijna 50/50) en de hoogwaardige multilink-ophanging met dubbele wishbones.

Evenals de F-TYPE en de XE is de Jaguar XF voorzien van een elektrisch bekrachtigde stuurinrichting. Deze valt op door zijn directe respons en de optimale feedback voor de bestuurder. Met Jaguar Configurable Dynamics (optioneel voor V6-modellen) kan de bestuurder een eigen set-up van de auto kiezen. Op basis van de gekozen modus wordt de respons van de schokdempers, de besturing, de motor en de transmissie aangepast. Nieuw voor de XF-modellen met achterwielaandrijving is All-Surface Progress Control. Bij lage snelheden en slechte (weers)omstandigheden zorgt dit systeem met gerichte ingrepen (vermogensafgifte en remmen) voor optimale grip. De auto trekt daarmee probleemloos en soepel op.

5-Jaguar-XF

Vierwielaandrijving verder verbeterd
De XF 3.0 V6 Supercharged (S/C), zowel de 340 als 380 pk variant, is optioneel leverbaar met permanente vierwielaandrijving met een nieuw ‘torque on-demand’-systeem dat variabele aandrijfkrachtverdeling mogelijk maakt. Ook nieuw voor de AWD-versies is Intelligent Driveline Dynamics. Dit zorgt voor een uitgesproken achterwielaangedreven karakter in combinatie met alle voordelen van vierwielaandrijving.

Connectiviteit
Ook op het gebied van infotainment en connectiviteit is de XF de meest vooruitstrevende Jaguar ooit. De spil van het nieuwe inControl Touch Pro-systeem is een 10,2-inch touchscreen met Dual View-technologie. Op dit scherm kan de bestuurder navigatiegegevens zien terwijl de passagier op hetzelfde scherm bijvoorbeeld dvd-beelden ziet. Bij inControl Touch Pro is behalve een harde schijf ook optioneel WiFi-netwerk inbegrepen voor een zeer snelle en stabiele internetverbinding. Bovendien heeft de Wifi-hotspot genoeg capaciteit voor aansluiting tot aan acht verschillende mobiele toestellen, zoals smartphones en tablets. Met de InControl app is het nu ook mogelijk met de Apple Watch om op afstand de centrale vergrendeling te bedienen, de brandstofvoorraad te checken en zelfs de motor te starten. De weergave van het 12,3-inch TFT-digitale dashboard is te personaliseren.

4-Jaguar-XF

Krachtige, efficiënte motoren
De XF is voorzien van krachtbronnen van de nieuwe Ingenium-motorengeneratie. In combinatie met de gunstige stroomlijn en het lagere gewicht leidt dat onder meer tot opvallend lage verbruikscijfers. De XF E-Performance met de 2,0-liter Ingenium-dieselmotor van 120 kW (163 pk) en 380 Nm is bijvoorbeeld de meest efficiënte niet-hybride in zijn klasse. De XF is er ook met een 2,0-liter Ingenium-diesel met 132 kW (180 pk) en 430 Nm voor prijzen vanaf € 49.150. Beide viercilinder dieselmodellen worden standaard geleverd met een handgeschakelde zesversnellingsbak (automatische achttrapstransmissie optioneel).

Voor de nieuwe XF zijn ook drie benzinemotoren leverbaar. Dat zijn de direct ingespoten viercilinder 2,0-liter turbomotor met 176 kW (240 pk) en een koppel van 340 Nm, en de 3.0 V6 Supercharged met 250 kW (340 pk) en 450 Nm. Beide zijn standaard voorzien van de automatische achttrapstransmissie. De XF S heeft een 3.0 V6 Supercharged krachtbron van 280 kW (380 pk) en een koppel van 450 Nm. Beide vermogensvarianten van de 3.0 V6 zijn optioneel leverbaar met de AWD permanente vierwielaandrijving.

De XF is verkrijgbaar vanaf € 46.950,- met standaard het unieke Jaguar Care. Dat betekent 3 jaar fabrieksgarantie, gratis regulier onderhoud en Jaguar Roadside Assitance. Tot eind dit jaar geldt nog 20 % bijtelling voor de XF E-Performance.

3-Jaguar-XF

One thought on “Nieuwe Jaguar XF nu in Nederland

Geef een reactie