Het Solar Team Eindhoven van de Technische Universiteit Eindhoven heeft dit jaar voor de tweede keer achtereenvolgend de Cruiser klasse van de Bridgestone World Solar Challenge in Australië gewonnen. De Cruiser categorie is voor gezinsauto’s, waar naast tijd ook naar het aantal vervoerde personen, energieverbruik en innovatie wordt gekeken. Delft en Twente haalde eerder deze week een eerste en tweede plaats in de World Solar Challenge in de categorie voor snelle zonneauto’s.
Niet alleen het winnen is een mijlpaal voor Solar Team Eindhoven, ook de wijze waarop zij winnen is noemenswaardig. De auto heeft 3.000 kilometer afgelegd met twee personen en een gemiddelde snelheid van 76 kilometer per uur. Met het winnen van de Cruiser klasse prolongeert het team de titel uit 2013. “Een kroon op ons werk,” zegt Tom Selten, teammanager van dit jaar. “En ook bewijzen we met deze prestatie dat we een innovatieve en betrouwbare auto hebben gebouwd.” Het is de eerste keer dat een zonneauto tijdens de World Solar Challenge de volledige drieduizend kilometer aflegt met twee personen. De auto mocht na 1.500 kilometer één keer opladen aan het elektriciteitsnet. Dankzij de reguliere snelheden van het team, wordt er gesproken over een uitzonderlijke prestatie voor elektrisch vervoer.
Spannende strijd
Solar Team Eindhoven finishte op vrijdagochtend 23 oktober lokale tijd als tweede in Adelaide. In tegenstelling tot het team Kogakuin uit Japan reden de Eindhovense studenten met twee personen en kregen daarom meer punten toegekend. Desondanks ging het Japanse team op dat moment aan de leiding met een minimale voorsprong van vijf minuten in het klassement. De bepaling van de uiteindelijke winnaar hing daarom van het juryrapport af. Eindhoven won uiteindelijk met 97,77 % van Japan (93,92%) en Duitsland (83,39%).
Jurering
Het laatste onderdeel van de puntentelling in de Cruiser klasse is een juryoordeel door drie onafhankelijke juryleden. De auto werd getest op aspecten als comfort, gebruiksgemak, geïntegreerde innovaties, maar ook op kofferbakruimte en fileparkeren. “Ze waren erg onder de indruk van de mogelijkheden van de auto,” aldus een trotse Tom Selten.
Het voertuig van Solar Team Eindhoven, Stella Lux, is een auto met vier zitplaatsen, een Nederlands kentekenplaat en uitgerust met diverse innovatie zoals draadloos opladen en een solar navigatie applicatie. De auto is zo duurzaam dat ze zelfs in Nederland gemiddeld meer energie oplevert dan verbruikt. Studenten van TU Eindhoven zien de auto als de gezinsauto van de toekomst. Zij denken dat de zonneauto reëel is als oplossing voor mobiliteitsproblemen zoals uitstoot.
Triple Dutch
TU Eindhoven voegt nu een derde medaille toe aan het succes van de Nederlanders in Australië. Eerder deze week werd namelijk het team van TU Delft winnaar van de Challenger klasse, ook wel bekend als de snelheidscategorie van de World Solar Challenge. Het team van TU Twente werd tweede in diezelfde categorie. Het toont aan dat de drie technische universiteiten uit Nederland hoge ogen gooien op het gebied van innovatie en technologie.
One thought on “Solar Team Eindhoven wint Cruiser Class World Solar Challenge”