Toyota onthult op de Tokio Motor Show (30 oktober – 8 november 2015) drie conceptcars: de compacte sportauto S-FR, de waterstofauto FCV Plus en de KIKAI, een Toyota die zich niet in een hokje laat stoppen. De vierde wereldpremière is een mini-versie van Kirobo, Toyota ’s humanoïde robot die geruime tijd in de ruimte verbleef. Verder staat ook de nieuwe Prius op de stand en beleeft de compacte hybride crossover C-HR Concept zijn Japanse publieksdebuut.
De net geen vier meter lange Toyota S-FR is een eerbetoon aan Toyota ‘s lichtgewicht compacte sportauto’s uit het verleden, zoals de Toyota Sports 800 uit de jaren zestig. De ‘fun to drive’ S-FR is echter meer dan een sportauto met achterwielaandrijving en een laag gewicht; Toyota ziet de S-FR ook als een instapmodel dat de harten moet breken van een nieuwe generatie automobilisten.
S-FR concept met optimale gewichtsverdeling
De S-FR kent een optimale gewichtsverdeling en is uitgerust met een 6-speed die, zoals het een sportauto betaamt, met de hand bediend moet worden. Het interieur is bewust simpel gehouden; de S-FR moest vooral toegankelijk blijven en een ‘fanbase’ aanspreken die plezier haalt uit het rijden met auto’s.
FCV Plus concept: opvallend ruim en op waterstof
Van een heel ander kaliber is de Toyota FCV Plus. Deze Toyota rijdt op waterstof. De ‘Fuel Cell Stack’ bevindt zich tussen de voorwielen, de waterstoftank zit helemaal achterin. Samen met een motor in elk wiel en de enorme wielbasis (3 meter), is het interieur hierdoor opvallend ruim terwijl de buitenmaten juist compact zijn (3,80 m lang, 1,75 m breed en 1,54 m hoog).
FCV Plus concept als energieleverancier
Wanneer de fuel cell FCV Plus niet als vervoermiddel ingezet wordt, kan de bestuurder energie leveren aan de woning van zijn eigenaar of aan de lokale gemeenschap. Het gedurfde design is een verwijzing naar zijn geavanceerde technologie en uitstekende milieuprestaties.
One thought on “Toyota toont toekomstvisie op Tokio Motor Show”