De Verenigde Staten (VS) moet koploper blijven met de ontwikkeling van de zelfrijdende auto. Dan moet er echter geen lappendeken ontstaan van allerlei verschillende wettelijke regelingen in de afzonderlijke staten, vindt Håkan Samuelsson, President en CEO van Volvo Car Corporation.
In de speech die Samuelsson houdt tijdens een seminar in Washington, georganiseerd door Volvo Car en de Zweedse ambassade, pleit Samuelsson voor eenheid in regelgeving. De Verenigde Staten is wereldwijd het progressiefst op het gebied van autonoom rijden. Maar die positie kan de VS verliezen als op nationaal niveau geen uniforme richtlijnen komen die verdere ontwikkeling en tests mogelijk maken.
‘De VS riskeert het verlies van zijn leidende positie doordat federale regelgeving ontbreekt voor het testen en certificeren van autonoom rijdende auto’s’, aldus Samuelsson in zijn speech. ‘In Europa hebben we last van een lappendeken aan regels. Het zou zonde zijn als de VS in dezelfde valkuil belandt als Europa.’
Samuelsson zegt dat het ontbreken van een uniform plan van aanpak de ontwikkeling en introductie van technologie voor autonoom rijden vertraagt. Het is daardoor extreem moeilijk voor autoproducenten om zelfrijdende voertuigen te testen, verder te ontwikkelen en uiteindelijk op de markt te brengen.
‘Het is voor autofabrikanten onmogelijk om een autonome auto op de markt te brengen die beantwoordt aan alle verschillende richtlijnen van vijftig staten. Voor een soepele invoering van autonome mobiliteit moeten we samen de noodzakelijke wettelijke kaders bepalen.’
Samuelsson spreekt voor een select publiek op dit seminar, dat is getiteld “A Future with Self Driving Cars – Is it Safe?”. Het vindt plaats in het House of Sweden in Washington DC. Samuelsson benadrukt dat de introductie van een zelfrijdende auto dichterbij is dan veel overheden vermoeden.
Hij maant wetgevers om spoedig met oplossingen te komen voor controversiële kwesties, zoals de aansprakelijkheid voor een autonoom rijdende auto die betrokken is bij een ongeluk, of het risico van hacken. Samuelsson brengt de standpunten van Volvo over beide issues over de bühne. Hij stelt dat Volvo de volledige aansprakelijkheid op zich neemt. Volvo is daarmee de eerste autofabrikant ter wereld met een dergelijke belofte. Ook zegt hij dat Volvo hacken als een criminele daad beschouwt. ‘We zijn constant bezig met het beveiligen van software om dat risico uit te sluiten. We wijzen niet met een beschuldigende vinger naar Apple of Microsoft als virussen of hackers toeslaan’, zegt hij.
One thought on “Volvo’s CEO pleit voor uniforme regelgeving voor autonoom rijden”