De ultramoderne Ford mega-fabriek in het Spaanse Valencia verlegt opnieuw de grenzen van productiekwaliteit en efficiency. Na een investering van € 2,3 miljard in research en innovatie is dit de meest geavanceerde en meest flexibele autofabriek ter wereld: er rijden sinds kort maar liefst 6 verschillende Ford-modellen van dezelfde productieband – een unicum in de auto-industrie. Ford produceert in deze state-of-the-art faciliteit de S MAX, de Galaxy, de Kuga, de Transit Connect, de Tourneo Connect en de Mondeo, inclusief de Mondeo Hybrid en de exclusieve Ford Mondeo Vignale. De fabriek ligt op schema om in 2015 liefst 400.000 nieuwe Ford’s te bouwen.
Struisvogelveren
Eén van de highlights in Ford’s Spaanse mega-fabriek is de unieke lakkwaliteit. Die is te danken aan het gebruik van struisvogelveren: deze hebben een natuurlijke optimale reinigende werking. Ford gebruikt ze voor het perfect stofvrij maken van de blanke carrosserieën voordat die hun eerste laklaag krijgen. Dit gebeurt in een installatie die lijkt op een wasstraat. Ook Ford’s assemblagefabriek in Flat Rock, Michigan, waar de nieuwe Ford Mustang van de band rolt, krijgt binnenkort zo’n ‘wasstraat’ van struisvogelveren.
Slimmer lakken: tot 25% minder CO2-uitstoot
Het lakprocédé zelf is door Ford eveneens ingrijpend verbeterd: de grondlak, kleurlakken en toplakken kunnen voortaan worden aangebracht zonder tussentijds uitharden in een oven. Dat laatste gebeurt nu alleen in de eindfase, bij 180 °C. De CO2-uitstoot van dit totale proces daalt daardoor met 15 tot 25%. Ford meet de lakkwaliteit daarna – als eerste volumefabrikant ter wereld – met een hypermodern digitaal camerasysteem op basis van fluorescentie en toont ook direct waar correcties nodig zijn, voor een perfect eindresultaat.
Vignale Centre: 100 extra controles
Speciaal voor de exclusieve Ford Vignale-modellen is er in Valencia een Vignale Centre. Hier wordt elke Ford Mondeo Vignale door zes gespecialiseerde vakmensen met de hand afgewerkt. Hun getrainde ogen krijgen daarbij hulp van de nieuwste laser- en cameratechnieken om ieder detail van de afwerking te inspecteren en perfectioneren. Alles bij elkaar voeren zij in totaal op ieder exemplaar in twee uur 100 extra kwaliteitschecks uit: van het polijsten van het lakwerk tot de controle van het stikwerk van 40 afzonderlijke lasergesneden lederen bekledingsdelen.
Geavanceerde productiecontroles
Tijdens de 34 stadia van het montageproces – met 18.000 verschillende onderdelen voor de 6 modellijnen – worden Ford-voertuigen voortdurend onderworpen aan kwaliteitschecks. Kwaliteitsinspectieteams aan de Customer Acceptance Line gebruiken precisiegereedschap en kleine elektronische meetapparatuur om elk onderdeel van een voertuig nauwkeurig te onderzoeken. Zoals smalle voelermaten voor het meten van naden tussen plaatwerkdelen en fijngevoelige sensors voor het checken van de kracht die nodig is om portieren te sluiten.
Als eerste in de industrie heeft Ford een test ontwikkeld die controleert of het afspelen van muziek via Ford’s spraakgestuurde SYNC connectiviteitssysteem dezelfde briljante klankkleur oplevert als audio direct vanuit de radio of cd-speler. Het gepatenteerde testsysteem controleert dit door via de verschillende mogelijke geluidsdragers een breed scala aan muziekstijlen af te spelen via de speakers. Eventuele afwijkingen worden zo tijdig gesignaleerd en verholpen.
‘Virtuele testbaan’ voor rijhulpsystemen
Aanvullend op de gebruikelijke rijtest op het conventionele ‘Rattle and Squeak’ circuit, test Ford in Valencia alle auto’s die zijn uitgerust met geavanceerde rijhulpsystemen ook op een ‘virtuele testbaan’. Elektronische hulpmiddelen zoals Lane Keeping Alert en Lane Keeping Aid worden in de fabriek beproefd tijdens een ‘virtuele rijtest’ op een rollenbank.
Daarnaast heeft Ford in Valencia veel geïnvesteerd in duurzaamheid: met nieuwe besparende installaties, nieuwe energiecontracten en minder gasverbruik is de CO2-uitstoot met 36.000 ton per jaar verlaagd. Restwarmte uit de verfoven gaat naar de regionale warmwatervoorziening.
One thought on “Geen struisvogelpolitiek maar struisvogelveren in heropende megafabriek van Ford in Valencia”