Dit jaar vindt de tweede editie plaats van de Renault Design Award, een ontwerpwedstrijd op initiatief van Renault Nederland. Vier Nederlandse designerduo’s moeten binnen 48 uur een opdracht uitvoeren volgens de designfilosofie van Renault. Hun vorderingen zijn te volgende via een mini-serie bestaande uit 4 afleveringen die op het Youtube-kanaal van Renault geplaatst worden. De inzendingen worden beoordeeld door een jury van specialisten uit de design- en autowereld, onder leiding van Laurens van den Acker, Senior Vice President Corporate Design Renault.
Vier Duo’s
De acht deelnemers zijn door en in samenwerking met Kazerne Lab Eindhoven voorgedragen als een groep designers met potentie. Zij vormen vier duo’s die met elkaar strijden om de Renault Design Award 2015. De opdracht luidt: “Maak een lifestyle-product waarmee je het leven een stukje eenvoudiger maakt, gebaseerd op een van de bloemblaadjes uit de designfilosofie van Laurens van den Acker.”
De designerduo’s krijgen 48 uur de tijd om het product te ontwerpen. Dit proces is te volgen via het YouTube-kanaal van Renault Nederland. Op het designplatform www.design.renault.nl is achtergrondinformatie te vinden over de Renault Design Award, de jury en de deelnemende duo’s:
• Studio Thier&vanDaalen
• Studio Nuance
• Joost Jansen & Jesse Kirschner
• Alissa + Nienke
De jury voor de Renault Design Award 2015 bestaat uit:
• Elmer van Grondelle van de TU Delft, oud-docent van Laurens van den Acker
• Daan van Tulder van Ultra Studio, designer en winnaar Renault Design Award 2013
• May-Britt Mobach van Amayzine.com, fashion-ondernemer
• Ton Roks van automagazine Octane, autojournalist
• Laurens van den Acker, Senior Vice President Corporate Design Renault (voorzitter)
De designers van het winnende ontwerp worden door Renault Nederland geholpen bij de verdere ontwikkeling en de realisatie van hun ontwerp, met een ontwikkelingsbudget en met behulp van het netwerk van Renault Nederland.
Designfilosofie
De designfilosofie van Van den Acker is geïnspireerd op het leven en wordt weergegeven in een bloem, de ‘Marguerite’. Ieder blaadje van deze bloem staat voor een levensfase: verliefdheid, ontdekken, familie, werk, spelen en wijsheid. De nieuwe modellen van Renault vertegenwoordigen een van deze levensfasen.
De term Dutch Design refereert aan de eigen stijl van Nederlandse designers: minimalistisch, experimenteel, innovatief, onconventioneel en met een gevoel voor humor. Dutch Design staat hoog aangeschreven, mede dankzij de Design Academy in Eindhoven, die een groot aantal bekende designers heeft afgeleverd. Vandaar dat Eindhoven de designstad van Nederland is.
De kunstenaars, designers en andere creatieven van Kazerne Lab in Eindhoven werken samen met andere (economische) sectoren aan nieuwe inzichten, inspiratie en nieuwe producten. Tijdens de Dutch Design Week in Eindhoven – van 17 t/m 25 oktober a.s. – wordt veel werk van Nederlandse designers getoond.
One thought on “Jonge Nederlandse designers strijden om Renault Design Award 2015”