De nieuwe Ford Edge is het derde hoofdstuk in het Europese uitbreidingsplan van het SUV-assortiment (sport utility vehicles) van Ford Motor Company. Het Europese Edge-model wordt geïntroduceerd tijdens de Autosalon van Frankfurt en levert, als later dit jaar de productie van start gaat, een geoptimaliseerd brandstofverbruik en een CO2-uitstoot* onder de 150 g/km.
De high-tech, luxe Edge biedt exclusieve technologie en verfijning. De Edge zal samen met de middelgrote Ford Kuga en de compacte EcoSport voorzien in de vraag van het stijgende aantal SUV-klanten in Europa. Ford streeft naar een verkoop van 200.000 SUV s in Europa in 2016; ten opzichte van 2013 betekent dit een stijging van 200 procent.
“Dankzij onze meest geavanceerde dieselmotoren met Auto-Start-Stop biedt de geheel nieuwe Ford Edge een bijzonder laag brandstofverbruik en een lage CO2-uitstoot,” aldus Roelant de Waard, Vice President, Marketing, Sales & Service van Ford Europa. “Omdat onze klanten duidelijk warmlopen voor SUV s en auto s met all-wheel drive, zoals onze nieuwe Edge, gaan we het SUV- en crossoversegment de komende drie jaar uitbreiden met vijf nieuwe auto s.”
De populaire Ford Kuga is nu ook beschikbaar met nieuwe apparatuur, zoals het connectiviteitssysteem SYNC 2 met een 8″ touchscreen, een vernieuwd interieur en nieuwe exterieurkleuren. De Ford EcoSport biedt hoogwaardige stylingupgrades, een betere rijdynamiek en nieuwe features voor meer comfort en gemak.
Nieuwe luxe Ford Edge
De stijlvolle, geavanceerde grote SUV Ford Edge komt in Europa op de markt met een 180 pk 2.0-liter TDCi-dieselmotor met handgeschakelde zesversnellingsbak of een 210 pk 2.0-liter TDCi-dieselmotor met automatische PowerShift-zesversnellingsbak. Mede door de inzet van Auto-Start-Stop leveren beide motoren een brandstofverbruik van 5,8 l/100 km en een CO2-uitstoot van 149 g/km.
De Edge zal standaard beschikken over de Intelligent All-Wheel Drive (AWD)-technologie voor naadloos schakelen tussen voorwielaandrijving en het prestatievermogen van AWD voor meer zekerheid op de weg, vooral bij gladheid.
In een oogwenk heeft het systeem al 20 keer gemeten hoeveel grip de wielen op het wegdek hebben: dat gebeurt namelijk 16 keer per milliseconde. Op basis van die metingen kan 100 procent van het beschikbare motorkoppel worden overgebracht op de achterwielen. Door alleen koppel te leveren waar en wanneer dat nodig is, heeft Intelligent AWD een minimale impact op het brandstofverbruik en de CO2-uitstoot in vergelijking met permanente vierwielaandrijvingsystemen (4WD).
De geheel nieuwe Edge maakt gebruik van nieuwe Ford-technologieën, zoals Adaptive Steering, waarmee automatisch de stuurrespons wordt geoptimaliseerd op basis van de snelheid van de auto. Daardoor is het makkelijker om te manoeuvreren bij lage snelheden, terwijl de auto nauwkeurig en intuïtief blijft sturen bij hogere snelheden. Front Split View Camera biedt assistentie bij slecht zicht op kruisingen en parkeerplaatsen.
De Edge is de eerste auto in dit segment die beschikt over Pre-Collision Assist met Pedestrian Detection. Dit is een camera- en radarsysteem dat op snelheden van 8 km/u tot 180 km/u voorliggers en mensen op de weg detecteert. Als het systeem een mogelijke botsing detecteert en de bestuurder niet reageert op waarschuwingen, wordt er automatisch geremd. Ford verwacht een score van vijf sterren op veiligheidstests van Euro NCAP, de onafhankelijke organisatie op het gebied van botsproeven.
Een akoestische voorruit en gelamineerd glas voor de zijramen van de bestuurder en bijrijder minimaliseren het geluid in de cabine en zorgen voor een hoge mate van verfijning. Dankzij de panelen op de voertuigbodem en het geluidsdempende materiaal op de wielkasten dringen het weggeluid en windruis nog minder door. Alle Edge-modellen zijn uitgerust met de Active Noise Control-technologie van Ford, die ongewenst motorgeluid detecteert in de cabine en dat neutraliseert met tegengestelde geluidsgolven uit het geluidssysteem van de auto.
Het interieur van de Edge creëert een luxe ervaring voor inzittenden, met alleen materialen van hoge kwaliteit. Voor de afwerking van het dashboard en de middenconsole is zacht aanvoelend materiaal gebruikt, de sierlijsten rond de knoppen hebben een hoogglans Piano Black-afwerking en de portiergrepen, sierlijsten om de ventilatieroosters, bekleding van het handschoenenkastje en details op het stuurwiel hebben een afwerking in Satin Silver Metal. De ruime Edge biedt ook stoelverwarming voor- en achterin en stoelverkoeling voorin.
“De Edge biedt passagiers meer ruimte dan grotere en aanzienlijk duurdere SUV’s van de concurrent. De styling en de mate van comfort, gemak en de veiligheidstechnologieën maken dat de Edge kan concurreren met de Europese top.”, zegt De Waard.
Nieuwe technologieën en styling voor Kuga
De Ford Kuga biedt voor het eerst het geavanceerde connectiviteitssysteem van Ford, SYNC 2. Hiermee kunnen bestuurders hun telefoon-, entertainment-, klimaat- en navigatiesystemen bedienen met behulp van gewone spreektaal.
Het kleurenscherm van SYNC 2 in de middenconsole is vergroot van 5″ naar 8”. Door op het scherm livebeelden van de achteruitkijkcamera weer te geven, kan SYNC 2 bestuurders helpen bij het manoeuvreren.
Het panoramadak van de Kuga kan worden geopend en is herzien zodat inzittenden kunnen profiteren van een betere ventilatie. Het panoramadak kan nu net als de zijramen worden bediend met de afstandsbediening, waarmee alle ramen kunnen worden geopend en gesloten. Zo kunnen klanten de auto op warme dagen laten afkoelen voordat ze instappen. Het stijlvolle interieur is verder verbeterd met een nieuw ventilatierooster dat ook de reflectie op de ramen vermindert. De kleuren Ginger Ale en Panther Black zijn vervangen door de opvallende nieuwe kleuren Green Instinct en Shadow Black, de eerste kleuren in een serie nieuwe, hoogwaardige Mica-lakkleuren die Ford gaat aanbieden.
Bij zijn introductie in 2012 beschikte de stijlvolle tweede generatie Ford Kuga als eerste Europese auto over de Intelligent AWD-technologie en over een handsfree achterklep die kan worden geopend of gesloten met een trapbeweging onder de achterbumper.
De nieuwe Kuga biedt de volgende voorzieningen op het gebied van bestuurdersassistentie: Active Park Assist, Blind Spot Information System, Active City Stop, Lane Keeping Aid, Lane Departure Warning, Auto High Beam, Driver Alert en Traffic Sign Recognition.
Nieuwe 120pk versie van 1.5 EcoBoost motor
De Kuga is leverbaar met een handgeschakelde en een PowerShift automatische zesversnellingsbak en een serie geavanceerde Ford-motoren, waaronder nieuwe 120pk versie van de 1.5-liter EcoBoost motor. De 1.5-liter EcoBoost-bezinemotor is ook verkrijgbaar in uitvoeringen van 150 pk of 182 pk. De CO2-uitstoot is minimaal 143 g/km en het brandstofverbruik minimaal 6,2 liter/100 km. Diesel rijden kan met een 2.0-liter TDCi-dieselmotor van 150 pk of 180 pk. De CO2-uitstoot is minimaal 120 g/km en het brandstofverbruik minimaal 4,6 liter/100 km.
Tussen januari en augustus 2015 heeft Ford 65.500 Kuga’s verkocht, 21 procent meer ten opzichte van dezelfde periode in 2014.**
Vernieuwde compacte EcoSport
De compacte EcoSport van Ford is nu voor het eerst verkrijgbaar zonder reservewiel aan de achterzijde.
Het ‘swing-gate’-ontwerp van de achterklep is herzien zodat de kofferbak met gedeeltelijke opening beter bereikbaar is. Voor de Titanium-modellen zijn nieuwe, gedeeltelijk leren stoelen standaard onderdeel van het interieur en voor alle EcoSport-afwerkingsniveaus is getint glas beschikbaar. Een nieuw Winter Pack biedt een verwarmde voorruit, voorstoelverwarming en vloerventilatie voor de achterstoelen om passagiers bij koud weer meer comfort te bieden.
Het vernieuwde interieur heeft een eigentijdse, luxere uitstraling; voor het stuurwiel is een nieuw soort leer van hoge kwaliteit gebruikt en de onderkant van het dashboard, de middenconsole en bekleding van de portieren zijn antracietzwart. Het instrumentencluster heeft nu een lichtdimfunctie en verchroomde ringen in dezelfde stijl als de elektrische schakelaars voor de ramen.
EcoSport-modellen met het spraakgestuurde connectiviteitssysteem SYNC van Ford hebben nu een 4″ kleurenscherm in de middenconsole. De plek van de handrem is geoptimaliseerd voor alle verbeterde EcoSport-modellen zodat de bestuurder er beter bij kan voor gemakkelijker gebruik.
Dikkere geluiddempende materialen in de portieren en het dashboard en beter aansluitend afdichtingsmateriaal rond de pedalen zorgen voor minder lawaai, trillingen en stugheid. Daardoor ziet het interieur er verfijnder uit en is het onderweg rustiger. De combinatie van motor en transmissie is herzien voor meer koppel bij lage snelheden en betere rijeigenschappen.
Het testcentrum van Ford in Lommel beschikt over meer dan 80 kilometer aan testcircuits, waaronder exacte replica’s van echte wegen van over de hele wereld. Hier is de EcoSport verder ontwikkeld, met als gevolg aanzienlijke verbeteringen van de rijdynamiek.
Door de stijvere torsieas achter is er meer controle over body-roll en de verbeterde nieuwe veren en schokdempers zorgen voor een betere demping. De EcoSport is 10 mm minder hoog en daardoor zakt het zwaartepunt, wat leidt tot een betere handelbaarheid. Electronic Stability Control en de stuurbekrachtiging zijn nu speciaal afgesteld voor Europese wegen.
De 1.5-liter TDCi levert nu 95 pk, 5 pk meer dan voorheen. Het brandstofverbruik is 4,4 l/100 km en de CO2-uitstoot 115 g/km. De 125 pk 1.0-liter EcoBoost heeft een verbruik van 5,4 l/100 km en een CO2-uitstoot van 125 g/km, terwijl de 1.5-liter Ti-VCT-motor een verbruik heeft van 6,3 l/100 km en een CO2-uitstoot van 149 g/km. Alle motoren voldoen nu aan de Europese Stage 6-emissienormen.
“De stijlvolle en praktische Ford EcoSport biedt klanten een flexibele en zuinige SUV. Dankzij deze verbeteringen zijn het uiterlijk en de rijeigenschappen van de EcoSport nog flitsender,” zegt Joe Bakaj, vice president, Product Development bij Ford Europa. “De EcoSport is ontwikkeld in de meest onherbergzame terreinen en klimaten over de hele wereld. Daardoor is de EcoSport als onderdeel van ons groeiende Europese SUV-assortiment een nog aantrekkelijkere optie voor klanten. Daarbij heeft het team van het testcentrum in Lommel de rijdynamiek nog verder verbeterd, zodat het rijden in een EcoSport op Europese wegen nog meer rijplezier oplevert.”
Tussen januari en augustus 2015 heeft Ford 22.900 EcoSports verkocht, vier keer zoveel als in dezelfde periode in 2014.
AWD krijgt meer grip
Ford biedt nu AWD of 4WD voor 8 van de 17 modellen in het Europese assortiment personenauto’s en bedrijfswagens. Daarmee kiezen klanten voor een betere rijervaring, wegligging en off-roadeigenschappen.
De nieuwe Ford Focus RS is voorzien van Ford Performance AWD met Dynamic Torque Vectoring voor een ongekende handelbaarheid en optimaal rijplezier. Dubbele elektronisch bestuurbare koppelingsplaten aan beide zijden van de aandrijving zorgen ervoor dat het koppel aan de voor- en achterzijde van de auto kan worden gesplitst. Op de achteras kan het koppel ook links en rechts worden verdeeld. Deze mogelijkheid om het “koppel te besturen” verbetert het weggedrag en de stabiliteit in bochten aanzienlijk.
De regeleenheid in de achteraandrijving varieert voortdurend de verdeling van het koppel voor en achter en links en rechts om in te spelen op de huidige rijsituatie. Per seconde wordt 100 keer informatie van meerdere sensoren gecontroleerd. Maximaal 70 procent van het koppel kan naar de achteras worden geschakeld. Tot 100 procent van het beschikbare koppel op de achteras kan naar ieder achterwiel worden gestuurd.
“Dit AWD-systeem is een baanbrekende technologie die zorgt voor superieur bochtenwerk en een grensverleggende handelbaarheid,” aldus Dave Pericak, director, Global Ford Performance. “Er wordt wel gezegd dat AWD-hatchbacks geen rijplezier leveren, maar wij hebben het tegendeel bewezen en een auto gemaakt die zowel verrast als een hoop waardering oproept.”
De nieuwe Ford Galaxy, Mondeo en S-MAX beschikken over de Intelligent AWD-technologie voor betere grip en wegligging. Bovendien kan er probleemloos worden geschakeld tussen voorwielaandrijving en het prestatievermogen van AWD voor meer zekerheid op de weg, vooral bij gladheid.
De Ford Transit kan ook worden uitgerust met Intelligent AWD voor een toonaangevende grip en dynamiek en biedt een AWD Lock-modus voor geoptimaliseerde grip in extreme omstandigheden.
De Ford Ranger-pickup biedt door de bestuurder inschakelbare 4WD met een selectiepook voor twee snelheden. Via een knop op de middenconsole kan de bestuurder schakelen tussen achterwielaandrijving en high-range-4WD bij snelheden tot 120 km/u. Voor koppel bij lage snelheden of extra remkracht op zwaar terrein kan de bestuurder ook vierwielaandrijving met lage overbrenging inschakelen. Een elektronisch differentieelslot voor de achteras verbetert de grip in zware omstandigheden.
De nieuwe Ford Ranger wordt in Europa geïntroduceerd op de Autosalon van Frankfurt met een nieuw uiterlijk, ultramoderne technologieën en verbeterde dieselmotoren met een brandstofverbruik dat maar liefst 17 procent lager ligt en een CO2-uitstoot van 171 g/km.
Het paradepaardje, de Ranger Wildtrak, heeft een uniek interieur met oranje accenten en een opvallende nieuwe kleur: Pride Orange. De nieuwe Ranger biedt ook geavanceerde functies zoals SYNC 2-connectiviteit, Lane Keeping Aid en Adaptive Cruise Control.
One thought on “Nieuwe Ford Edge en verbeterde Kuga en EcoSport”