Land Rover heeft zijn bestverkopende model, de Range Rover Evoque, verder verbeterd. Het ontwerp van de premium compacte SUV is aangescherpt en de auto is voorzien van nieuwe techniek die zijn status als leider in het segment versterkt.
Gerry McGovern, Land Rover Design Director en Chief Creative Officer, vertelt: “De Range Rover Evoque was de eerste premium compacte SUV en hij heeft het segment vervolgens wereldwijd gedomineerd. Het was een uitdaging om het baanbrekende ontwerp verder te ontwikkelen en te verbeteren, zonder zijn onderscheidende karakter geweld aan te doen.”
Ontwerp
Het aantrekkelijke ontwerp van de Evoque is een belangrijk kenmerk van deze premium compacte SUV. De introductie van de smalle led-mistlampen en de duidelijk bredere omlijsting van de bodembescherming verfraaien de voorbumper. De grotere luchtinlaten benadrukken het sportieve karakter en dragen bij aan de zelfverzekerde verschijning van de Evoque. Voor de HSE Dynamic is er een nieuwe grille in een zeshoekig design met een groter gaasoppervlak. De nieuwe Range Rover Evoque is de eerste auto van Jaguar Land Rover met adaptieve full-led koplampen. Die zorgen ’s nachts voor superieur zicht. De richtingaanwijzers bij de adaptieve full-led koplampen zijn nu in de led-dagrijverlichting geïntegreerd, wat opvallend oogt en de veiligheid vergroot. De kenmerkende openingen in de motorkap, voorheen voorbehouden aan de coupé, zijn nu ook aanwezig op de vijfdeursversies in HSE Dynamic- en Autobiography-uitvoering. De nieuwe spoiler op de achterklep is voorzien van een breder en lager derde led-remlicht dat naadloos in het design is geïntegreerd. De optionele, in het oog springende nieuwe dakvinnen zijn voorzien van een geïntegreerde 3G-antenne, wat zorgt voor een sterker signaal voor de mobiele telefoon.
Nieuwe motoren
De nieuwe aluminium Ingenium-dieselmotoren maken de Evoque de zuinigste auto in zijn klasse; de nieuwe Range Rover Evoque is de meest efficiënte Land Rover ooit. De volledig van aluminium gemaakte TD4-motor is 20 tot 30 kilogram lichter dan zijn voorganger, met een stijf cilinderblok en gescheiden injectoren, die samen zorgen voor een laag geluids- en trillingsniveau. Er zijn twee vermogensvarianten: een versie met 110 kW (150 pk), met een verbruik van 4,2 l/100 km** en een CO2-uitstoot van 109 g/km** voor de eD4 2WD, de laagste in zijn klasse. De andere versie met 132 kW (180 pk) en 4WD zet hier 4,8 l/100 km* en 125 g/km** tegenover. De versie met 110 kW is 18 % zuiniger dan voorgaande dieselmotoren in de Evoque. De uitstekende prestaties zijn mede bereikt dankzij een aantal geavanceerde systemen, waaronder variabele kleptiming en technieken die zorgen voor een lage wrijving. Selectieve katalytische reductie en een nieuw lagedruk uitlaatgasrecirculatiesysteem verminderen daarnaast de NOx-uitstoot aanzienlijk. De service-interval voor de nieuwe Range Rover Evoque is verlengd van 25.000 naar 34.000 kilometer, wat de gebruikskosten verlaagt. De vernieuwde Range Rover Evoque is ook leverbaar met Land Rovers geavanceerde 176 kW (240 pk) sterke Si4-benzinemotor. Die levert indrukwekkende prestaties: acceleratie 0 naar 100 km/u in slechts 7,2 seconden, topsnelheid 217 km/u.
Geavanceerde, op de klant gerichte techniek
Land Rover heeft een aantal verbeteringen doorgevoerd die het leven van de inzittenden veraangenamen. Belangrijk is het nieuwe InControlTM Touch infotainmentsysteem met een 8-inch touchscreen. InControlTM Touch is intuïtief te bedienen met eenvoudige menu’s en de mogelijkheid naar pagina’s te swipen, zoals met een smartphone. Ook zijn met InControlTM Apps smartphone-apps te gebruiken via de touchscreen op de middenconsole. Onder de verzamelnaam InControl heeft Land Rover een nieuwe generatie voertuigelektronica geïntroduceerd die tal van nieuwe systemen en functies mogelijk maakt. De nieuwe standaard beveiligingssystemen InControl Protect en Incontrol Secure zijn daarvan onderdeel. Na een uitgebreid certificatieproces is het nieuwe voertuigvolgsysteem recent door Kiwa SCM gecertificeerd. Voor extra gebruiksgemak is de achterklep handsfree te openen en te sluiten met een voetbeweging onder de achterbumper.
Beste rijeigenschappen
De oorspronkelijke Range Rover Evoque onderscheidde zich met zijn toonaangevende rijkwaliteiten. Die zijn in de vernieuwde Evoque nog verder verbeterd door Land Rovers innovatieve All Terrain Progress Control (ATPC), bekend van de Range Rover en de Range Rover Sport. Dit systeem houdt een via de cruisecontrol vooraf ingestelde snelheid – tussen 2 en 30 km/u – aan, zodat de bestuurder zich optimaal kan concentreren op de terreinomstandigheden. ATPC maakt de terreinvaardigheid van de Evoque – toch al de beste van zijn klasse – nog bereikbaarder en plezieriger te benutten.
Veiligheidsvoorzieningen
De vernieuwde Range Rover Evoque is voorzien van een reeks innovatieve veiligheidsvoorzieningen. Rijbaanassistentie, een autonoom noodremsysteem (Autonomous Emergency Braking, AEB).
Evoque: de aantrekkelijkste premium compacte SUV
De uitrustingsniveaus van de Range Rover Evoque voor 2016 zijn in lijn gebracht met die van de Range Rover Sport. Kopers hebben nu keuze uit zes uitvoeringen: Pure, SE, SE Dynamic, HSE, HSE Dynamic en Autobiography. Ook zijn er maar liefst vijftien optiepakketten*** beschikbaar om de auto verder te personaliseren.
Sinds zijn introductie in 2011 heeft Jaguar Land Rover meer dan 400.000 exemplaren van de Evoque geproduceerd en verkocht. Hiermee is dit de bestverkochte Land Rover ooit. 2014 was zelfs het succesvolste jaar van het model tot nu toe, met 125.364 verkochte exemplaren wereldwijd. De Evoque heeft daarbij meer dan 165 internationale prijzen gewonnen. De nieuwe Evoque wordt in meer dat 170 landen verkocht.
De Range Rover Evoque is er voor prijzen vanaf 42.750 euro.
* Afhankelijk van de markt en de motorvariant
** Schatting van de fabrikant
*** Marktafhankelijk
One thought on “Nieuwe generatie Range Rover Evoque”