Porsche stelt op de Internationale Automobil Ausstellung (IAA) in Frankfurt de Mission E voor: de eerste elektrisch aangedreven sportwagen die de naam Porsche verdient.
De Mission E is al op het eerste gezicht een echte Porsche. Hij maakt gebruik van een uniek 800 Volt aandrijfsysteem. Met een systeemvermogen van ruim 440 kW/600 pk sprint de sportwagen met vierwielaandrijving en -besturing in 3,5 seconden van 0-100 km/u. De actieradius bedraagt 500 kilometer en dankzij Porsche Turbo Charging duurt het slechts 15 minuten om het accupakket tot 80% op te laden. Ook het bedieningsconcept is revolutionair: de Mission E is te bedienen via oogbewegingen en gebaren. Daarbij worden ook hologrammen gebruikt.
Inspiratie en ervaring uit Le Mans
De aandrijflijn van de Mission E is compleet nieuw en tegelijkertijd typisch Porsche. Het studiemodel maakt gebruik van twee ‘permanent magnet synchronous motoren’ (PMSM). Deze zijn vergelijkbaar met de elektromotoren die Porsche ook gebruikte in de 919 hybrid die dit jaar de 24 Uur van Le Mans won. De elektromotoren wekken energie op bij het afremmen. Samen leveren ze een vermogen van meer dan 440 kW/600 pk. Daarmee sprint de Mission E in minder dan 3,5 seconden van 0-100 km/u en in minder dan 12 tellen van 0-200 km/u. Bijzonder daarbij is dat de aandrijflijn in staat is om het volledige vermogen meermalen kort achter elkaar te gebruiken voor maximale acceleratie. Standaard beschikt de auto over ‘on-demand’ vierwielaandrijving met Porsche Torque Vectoring dat de aandrijfkracht over de individuele wielen verdeelt. Het vierwielbesturingssysteem draagt ook bij aan het sportieve karakter. De Mission E is in staat de Nordschleife van de Nürburgring in minder dan 8 minuten af te leggen.
Actieradius: 500 km
Zoals elke Porsche koppelt de Mission E hoge prestaties aan gebruiksgemak. Met een volledig geladen batterij heeft de auto een actieradius van ruim 500 km. Dankzij de 800 Volt-laadtechnologie is de batterij in slechts 15 minuten tot 80% te laden – een record. Conventionele laadsystemen maken gebruik van 400 Volt. Het 800 V-systeem zorgt voor kortere laadtijden en een lager gewicht, omdat de koperkabels lichter en dunner uitgevoerd kunnen worden. Een beweegbaar segment in het spatbord linksvoor geeft toegang tot de Porsche Turbo Charging-aansluiting, het 800 Volt laadsysteem. Overigens kan de Mission E ook worden gekoppeld aan een conventioneel 400 V-systeem. Inductief (draadloos) laden via een speciale laadplaat is eveneens mogelijk.
De basis van dynamiek
De krachtige, ultramoderne lithium-ion batterij van de Mission E is tussen de assen in de wagenvloer onderbracht. Zo zorgt hij voor een perfecte gewichtsverdeling en bovendien ligt het zwaartepunt hierdoor zeer laag. Beide factoren dragen bij aan het hoge prestatieniveau en het pure sportwagengevoel. De carrosserie van de Mission E bestaat uit een slimme mix van aluminium, staal en met koolstofvezel versterkt kunststof. De brede banden zijn gemonteerd op 21 inch velgen voor en 22 inch velgen achter.
Herkenbaar design
De Mission E is direct herkenbaar als Porsche. Hij is slechts 1,30 m hoog. De ‘integrated aerodynamics’ zijn zichtbaar door de opvallende luchtopeningen voor, opzij en achter. Dit maakt het mogelijk om luchtstromen optimaal langs en door de auto te leiden, om zo de efficiency en de prestaties te verbeteren. Zo optimaliseren speciale luchtgeleiders de luchtstroom rond de wielen. Dit voorkomt opwaartse druk en daarmee verminderde grip. Het front toont een nieuwe maar herkenbare interpretatie van de typische Porsche lijn – de band met bijvoorbeeld de 918 Spyder en racewagens van het merk is direct duidelijk. Ook zijn er duidelijke verwijzingen naar het design van de 911, zoals de laag uitgesneden kofferklep. De nieuwe matrix LED-koplampen vallen ook op. De vier LED-units zweven als het ware in een luchtopening. Ze omvatten tevens een platte sensor voor de assistentiesystemen. De randen van deze sensor fungeren op hun beurt als richtingaanwijzers. En profile komt de lijn van de 911 ook terug. Een belangrijk verschil is echter dat de Mission E over vier deuren beschikt. Deze openen tegengesteld. Ook ontbreekt een B-stijl. Daardoor is de instap naar voren en achteren optimaal. Nog een verschil: in plaats van spiegels heeft de Mission E camera’s. Deze verstoren de stoomlijn niet. De achterzijde is ook typisch Porsche. Hier valt het driedimensionale en van binnenuit verlichte PORSCHE-embleem tussen de lichtunits op.
Een nieuwe vorm van bediening
De Mission E heeft een vrijstaand gebogen display voor de bestuurder. In dit paneel zijn in goede Porsche-traditie vijf ronde klokken opgenomen. Ze zijn uitgevoerd in OLED-technologie (organic light emitting diodes). De vijf virtuele instrumenten geven informatie over belangrijke thema’s weer: Connected Car, Performance, Drive Energy en Sport Chrono. De bediening van de Mission E is zeer innovatief. Een camera die oogbewegingen volgt, ‘ziet’ naar welk instrument de bestuurder kijkt. Het menu van dit instrument is dan te activeren door een knop op het stuur in te drukken. Voor de navigatie in dit menu wordt ook een combinatie van oogbewegingen en handmatige handelingen gebruikt. Het display volgt zelfs de zit- en lichaamshouding van de bestuurder. Als die lager gaat zitten of naar links of rechts buigt, beweegt het 3D-display met de ronde klokken mee met de bestuurder. Dit voorkomt bijvoorbeeld dat het stuur het zicht op informatie ontneemt. Relevante informatie blijft zo in het blikveld. Zelfs rijplezier wordt zichtbaar gemaakt: een camera in de binnenspiegel herkent vrolijke bestuurders. Daarop verschijnt een lachend emoticon op het dashboard. Deze funfactor is evenals de afgelegde route en de snelheid te delen via een social media-link.
Holografisch display
Het dashboard van de Mission E is onderverdeeld in twee driedimensionale lagen. In het bovenste deel zijn de instrumenten voor de bestuurder geïntegreerd. Tussen de verschillende lagen is een holografisch display ondergebracht, dat zich uitstrekt tot aan de passagierszijde. Hierin zijn individueel te selecteren apps ondergebracht. Deze worden in een virtuele ruimte opgeslagen en zijn naar volgorde van belangrijkheid door middel van 3D-effecten te rangschikken. Deze apps zijn door de bestuurder of de bijrijder te gebruiken om bijvoorbeeld media- navigatie-, klimaat-, auto- en contactfuncties handsfree te bedienen. Het gewenste symbool wordt geactiveerd door gebaren: ‘grijpen’ betekent selecteren en ‘trekken’ staat voor bediening. Via een touchpad op de middenconsole zijn ook diverse andere functies te bedienen.
Van buitenaf configureren
Het studiemodel is dankzij Porsche Car Connect van buitenaf via een tablet te configureren. Met de ‘Over the Air and Remote Services’ kan de bestuurder het functioneren van de auto veranderen of beïnvloeden. Dit kan door middel van een simpele update via de geïntegreerde supersnelle datamodule. Zo is het mogelijk om routes in te voeren en extra functies voor het onderstel, de motor of het infotainmentsysteem toe te voegen. Dergelijke updates zijn verkrijgbaar via de Porsche Connect Store. Porsche Connect maakt het ook mogelijk om direct contact op te nemen met een Porsche Centrum voor bijvoorbeeld een diagnose op afstand of om een afspraak in te plannen. Ook de Digital Key is een handige feature. Via Porsche Connect kan de eigenaar andere personen, zoals familie of vrienden, autoriseren de auto te openen. Na een succesvolle identificatie geeft de digitale sleutel binnen een bepaald tijdsbestek en op een vastgestelde locatie toegang tot de auto.
De virtuele buitenspiegels bevinden zich onderin de hoeken van de vooruit. Ze geven de beelden weer van speciale camera’s in de voorste spatborden. Hiermee krijgt de bestuurder een beter overzicht en veiligheidsinformatie kan hier actief worden weergegeven.
One thought on “Mission E: eerste elektrisch aangedreven sportwagen van Porsche”