Op de autotentoonstelling van Frankfurt (17-27 september) presenteert Volkswagen de nieuwe Tiguan, de eerste SUV die gebruik maakt van het flexibele MQB-platform. Daardoor is hij 50 kg lichter en daarbij ruimer, zuiniger, veiliger en comfortabeler dan zijn voorganger. De nieuwe Tiguan komt begin 2016 op de markt.
De nieuwe Tiguan valt op door zijn scherpe, gestroomlijnde lijnvoering (Cw-waarde 0,31). Zowel in de lengte als in de breedte is hij gegroeid. Hij meet 4,49 meter in lengte (+6 cm) en is 1,84 meter breed (+ 3 cm). De hoogte is 3,3 cm afgenomen en bedraagt nu 1,63 m. Samen met de fors gegroeide wielbasis (nu 2,68 meter; +7,7 cm) zorgt dat voor krachtige proporties. Daarbij biedt de Tiguan duidelijk meer ruimte dan zijn voorganger, zowel in het passagiers- als bagagecompartiment. Met de achterbank in normale positie is al een volume van 615 liter beschikbaar en met neergeklapte achterbank is dat zelfs 1.655 liter. De winst vergeleken met zijn voorganger bedraagt maar liefst 145 liter. De laaddrempel ligt bovendien lager.
Ruime motorenkeus, (trek)kracht in overvloed
De nieuwe Tiguan is er met TSI-benzinemotoren en TDI-diesels. Stuk voor stuk voldoen ze aan de Euro 6-emissienorm. Ze hebben directe injectie, turbotechnologie, een stop-start-systeem en accuregeneratie. Het vermogensspectrum van de TSI-motoren loopt van 92 kW/125 pk tot 162 kW/220 pk en bij de TDI’s van 85 kW/115 pk tot 176 kW/240 pk. Vergeleken met de vorige Tiguan Euro 5-modellen zijn de nieuwe motoren tot 24% zuiniger. Afgezet tegen de Euro 6-versies bedraagt de winst nog steeds maximaal 10%. De Tiguan kan aanhangers met een gewicht van maximaal 2.500 kg trekken.
Voorwielaandrijving of 4MOTION
De nieuwe Tiguan is er naar keuze met voorwielaandrijving of 4MOTION vierwielaandrijving met Haldex-koppeling. Deze zorgt ervoor dat de Tiguan doorgaans als een voorwielaandrijver functioneert, inclusief de gunstige verbruikscijfers die daarbij horen. Indien nodig worden automatisch de achterwielen ‘bijgeschakeld’. Dankzij het nieuwe 4MOTION Active Control heeft de bestuurder keuze uit verschillende rijmodi, zoals Snow, Onroad en diverse offroad-instellingen.
Innovatief interieur
De nieuwe Tiguan wordt leverbaar met het Active Info Display, het 12,3-inch interactieve digitale instrumentarium. Ook zijn er veel online mogelijkheden voor diverse infotainmentsystemen. De Tiguan is via App Connect te koppelen met zowel Android- als Apple-telefoons. CarPlay (Apple) en Android Auto zijn ook geïntegreerd. De Volkswagen online service Guide & Inform is eveneens leverbaar. Dit biedt handige diensten zoals verkeersinfo en informatie over de nabijheid van tankstations, parkeergarages, etc. Nieuw is de online dienst Security & Service die het mogelijk maakt om onder bepaalde omstandigheden hulp te vragen. In de nieuwe interface box zijn telefoons draadloos te laden. Met de Media Control app zijn infotainmentfuncties ook via een tablet te bedienen. Nieuw is een klimaatbeheersingssysteem met drie zones en de Tiguan is er ook met een groot panoramisch schuif-/kanteldak. Een verwarmd stuur en meervoudig verstelbare ergoActive stoelen met massagefunctie zijn eveneens voorhanden.
Veiligheid voor iedereen: slimme assistentie
Bij de Tiguan staat veiligheid voorop. Daarom heeft hij standaard Front Assist met City Emergency Braking en Pedestrian Monitoring, Lane Assist en het Post Collision remsysteem. Ook standaard is de actieve motorkap. Deze komt bij een aanrijding met een voetganger omhoog. Zo creëert hij meer ruimte voor de impact en vermindert hij de kans op (ernstig) letsel. De Tiguan Highline heeft ook de adaptieve cruise control ACC. Deze houdt met hulp van radartechnologie automatisch afstand tot voorliggers. Bij de uitvoering met DSG-transmissie is ook de file-assistent inbegrepen. Andere leverbare assistentiesystemen zijn Side Assist (rijbaanassistent), Pre Crash, de vooruitziende veiligheidsassistent, vermoeidheidsherkenning en Area View dat de omgeving van de auto zichtbaar maakt.
Sportieve R-line
De Tiguan is er als Trendline, Comfortline en Highline. Ook de populaire R-Line-uitvoeringen zijn weer leverbaar. Deze focussen op dynamiek met een extra sportieve aankleding van in- en exterieur. De 20-inch lichtmetalen velgen zijn bijvoorbeeld echte blikvangers.
De Tiguan GTE
Volkswagen laat in Frankfurt ook het Tiguan GTE studiemodel zien. Deze plug-in hybride met een systeemvermogen van 160 kW/218 pk kan 50 kilometer volledig elektrisch en dus lokaal emissievrij rijden. Uniek is de solarmodule in het dak. Deze laadt de lithium-ion accu bij. Afhankelijk van de zonintensiteit wekt deze module per jaar een hoeveelheid energie op die goed is voor maximaal 1.000 km. De Tiguan GTE heeft een topsnelheid van 200 km/u en sprint in 8,1 seconden van 0-100 km/u. Zijn gemiddelde fabrieksverbruik bedraagt 1,9 l/100 km.
One thought on “De nieuwe Tiguan: meer pluspunten bij een lager gewicht”