Binnen de Volkswagen Group heerst een gevoel dat er een nieuw tijdperk op het punt staat aan te breken. Aan de vooravond van de 66ste International Motor Show (IAA) in Frankfurt verklaarde de CEO van Volkswagen, Prof. Dr. Martin Winterkorn: “We zitten middenin het proces om Europa’s grootste autofabrikant opnieuw uit te vinden, door een nieuwe technologische, economische en structurele basis te leggen.” De voorzitter van de Group kondigde nog eens twintig elektrische en plug-in hybride auto’s tot 2020 aan, uiteenlopend van compacte auto’s tot aan de volgende generatie Phaeton en Audi A8: “We kunnen geen duidelijker commitment op het gebied van elektromobiliteit afgeven dan dit.” Winterkorn vertelde dat de Group nu al de breedste elektrische vloot binnen de auto-industrie heeft, en voegde toe dat Volkswagen altijd voorop heeft gelopen op het toekomstgerichte gebied van digitalisering: “Onze Group heeft nu al het grootste park aan ‘verbonden’ auto’s. Tegen 2020 hebben we al onze auto’s omgevormd tot rijdende smartphones.”
Winterkorn: “In een tijd van belangrijke sociale en technologische ontwikkelingen verwachten consumenten nieuwe antwoorden, oplossingen en richtlijnen van ons.” Volkswagen gaat deze uitdagingen aan, onder andere op het gebied van elektromobiliteit, en laat daar op de IAA voorbeelden van zien. “De Porsche Mission E en de Audi e-tron quattro concept markeren gewoonweg een megastap voor onze industrie.” Beide auto’s hebben een puur elektrisch rijbereik van 500 kilometer. Aanvullende verklaarde hij dat “de nieuwe Volkswagen Tiguan GTE onze koers weerspiegelt om het plug-in hybride-concept ook in andere klassen en segmenten toe te passen”. De Group presenteerde tevens nieuwe conceptauto’s en technologieën voor het opladen van elektrische auto’s, waaronder ‘V-Charge’ (Volkswagen) en ‘Turbo Charging’ (Porsche). Ook wendde Winterkorn zich tot beleidsmakers en verklaarde: “We hebben de juiste auto’s. Wat we nu nodig hebben is de juiste structuur voor deze belangwekkende technologie om het volledige potentieel ervan te kunnen benutten.”
Winterkorn gaf in Frankfurt aan dat ook digitalisering – het tweede grote toekomstpotentieel – al geruime tijd deel uitmaakt van Volkswagen’s DNA: “Connectiviteit en geavanceerde entertainment hebben hun weg al gevonden binnen onze merken en klassen. Onze Group heeft nu al de grootste ‘verbonden’ vloot op de weg. Maar daar stopt het niet voor ons: tegen het einde van dit decennium hebben we al onze nieuwe auto’s omgevormd tot smartphones op wielen.” In het verwezenlijken van die doelstelling “maakt de groep tevens de weg vrij voor één van de meest fascinerende technologieën van deze tijd: autonoom rijden”.
“Audi en Volkswagen zorgen ervoor dat onze klanten deze technologie zo snel mogelijk kunnen gebruiken: op snelwegen, in langzaam rijdend verkeer en bij het zoeken naar een parkeerplek,” aldus Winterkorn. Hij voegde daaraan toe dat compleet nieuwe, digitale bedieningsconcepten, zoals bediening via gebaren, voor Volkswagen geen science fiction zijn, maar “op korte termijn realiteit worden in onze auto’s”.
De CEO gaf te kennen dat hij zich niet kon herinneren dat de onderneming ooit tevoren tegelijkertijd aan zoveel veelbelovende thema’s had gewerkt als nu. “Bij Volkswagen heerst er een gevoel dat er een nieuw tijdperk op het punt van aanbreken staat. Met ‘Future Tracks’ waren we de eerste om deze omwenteling tot onze nummer 1 prioriteit te maken, en dat betaalt zich nu uit.” Kijkend naar nieuwe concurrenten vanuit de IT-sector benadrukte Winterkorn dat “Volkswagen het stuur in handen blijft houden; mobiliteit in al zijn vormen blijft ook in het digitale tijdperk onze primaire doelstelling en passie.”
Winterkorn verklaarde dat de Group op alle gebieden met dezelfde intensiteit en passie werkt als dat het doet op het gebied van hoogkwalitatieve afwerking voor zijn modellen en de allerbeste verbrandingsmotoren. “Technologisch leiderschap wordt niet langer enkel weergegeven in pk’s en koppel. We stuwen onze precisie, value en de kwaliteit van onze auto’s mee het nieuwe, digitale tijdperk in,” besloot Winterkorn.
One thought on “Nog eens 20 elektrische en plug-in hybride Volkswagens tot 2020”