Ford

Ford breidt uit in snelgroeiend SUV-segment

Ford Europa kondigde vandaag plannen aan om het assortiment in het snelgroeiende SUV-segment uit te breiden en om AWD-technologieën aan te bieden voor het hele assortiment. Ford wil de komende drie jaar vijf geheel nieuwe of herziene modellen introduceren op de Europese SUV- en crossovermarkt, beginnend met de introductie van de Europese versie van de Edge op de Frankfurt Motor Show.

Ford streeft naar een verkoop van 200.000 SUV’s in Europa in 2016. Ten opzichte van 2013 betekent dit een stijging van 200 procent. IHS, verkoopanalist binnen de autoindustrie, verwacht dat de Europese SUV-verkoop sectorbreed zal toenemen van 20 procent van de totale personenautoverkoop in 2014 tot 27 procent in 2020.

Europe Loves SUVs“Ford loopt wereldwijd al tientallen jaren voorop op het gebied van SUV’s en levert nu een Europees assortiment met een stijlvol design, de dynamiek van een personenauto en efficiente motoren die SUV’s zo populair maken in Europa,” aldus Jim Farley, chairman en CEO van Ford Europa. “Het aanbod van Ford groeit mee met de toenemende vraag naar SUV’s: van stoere modellen waarmee je overal kunt komen, tot sportieve modellen voor een stadse lifestyle.”

Ook gaat Ford later dit jaar de populaire Kuga nog aantrekkelijker maken met onder andere een uitgebreider kleurenaanbod en de eigen Ford connectiviteitstechnologie SYNC 2 met 8-inch kleurenscherm. Verder is Ford van plan om een aanzienlijk verbeterde versie van de compacte EcoSport te introduceren: er komt een model zonder reservewiel op de achterklep, met een verfijnder interieur, betere prestaties en een scherpere rijdynamiek. Deze nieuwe Kuga- en EcoSport-modellen zijn te zien in Frankfurt.

Ford richt zich ook op de groei van de Russische SUV-markt met een volledig assortiment dat onder andere uit de Explorer, de Kuga en de EcoSport bestaat, en er zullen nog meer productontwikkelingen volgen.

SUV GenerationMillennials drijvende kracht
Een nieuw voor Ford uitgevoerd onderzoek in Europa laat zien dat ‘millennials’, in de leeftijdscategorie van 17-34 jaar, razend enthousiast zijn over SUV’s. Daarom zal de SUV-verkoop waarschijnlijk nog sterker stijgen wanneer deze generatie de leeftijd heeft bereikt waarop meestal een nieuwe auto wordt aangeschaft.

Millennials vormen 24 procent van de volwassen bevolking in Europa. Volgens het nieuwe onderzoek overweegt 1 op de 4 millennials die het komende jaar een auto willen aanschaffen, om te kiezen voor een SUV.

Volgens het hoog aangeschreven strategische consultancy bureau Benenson Strategy Group geven millennials, meer dan andere leeftijdsgroepen, aan zich erg krachtig te voelen in een SUV, worden ze er graag in gezien en vinden ze een SUV sportiever en leuker om in te rijden dan andere auto’s.

“Het onderzoek laat twee belangrijke zaken zien: de populariteit van de SUV is geen rage en jongeren zijn niet zo ambivalent over het eigendom van een auto als soms wel wordt gedacht. Vooral als het aankomt op SUV’s,” zegt Roelant de Waard, Vice President, Marketing, Sales and Service van Ford Europa. “Om zowel rationele en emotionele redenen zien veel Europese jongere consumenten SUV’s als de perfecte keuze.”

Which Countries Buy AWD?Wereldwijd SUV-momentum
Ford heeft een SUV-traditie en een breed aanbod in markten over de hele wereld, met onder andere de EcoSport, Edge, Everest, Expedition, Explorer en de Escape. In 2013 zorgden SUV’s voor 23 procent van de wereldwijde verkoop van Ford, 17 procent meer dan het jaar ervoor.

Ford schat in dat SUV’s aan het einde van dit decennium voor 29 procent van de wereldwijde verkoop zullen zorgen vanwege een toenemende vraag uit Europa en China. Het SUV-marktaandeel in Europa nam tussen 2008 en 2013 toe van 9 procent tot 19 procent en gedurende diezelfde periode van 7 procent tot 17 procent in China.

AWD krijgt meer grip
Vanwege de toenemende populariteit in Europa breidt Ford ook in razend tempo het assortiment van auto’s met AWD-technologieën uit. Begin volgend jaar worden de Edge en de nieuwe sportieve Focus RS geïntroduceerd. Hiermee biedt Ford AWD en 4WD op acht modellen, ongeveer 50 procent van het assortiment. In 2012 bedroeg dit aantal modellen nog drie.

Ford verwacht dat de Europese verkoop van auto’s met AWD zal toenemen van 46.000 auto’s in 2014 tot 70.000 in 2016; een stijging van 50 procent.

“Ford biedt klanten de AWD-technologie die past bij hun auto en hun manier van leven,” zegt Joe Bakaj, Vice President, Product Development van Ford Europa. “Ons Intelligent AWD-systeem schat meerdere keren per seconde de wegomstandigheden in en levert op het juiste moment meer grip. Het Ford Performance AWD-systeem in de nieuwe Focus RS zorgt voor spectaculair bochtenwerk en de ultieme handelbaarheid. Het robuuste 4WD-systeem van de Ford Ranger presteert zowel bij het zware werk als op oneffen terrein.”

Ford2015_IAA_Edge_013

De nieuwe Ford Edge-SUV beschikt standaard over de Intelligent AWD-technologie, die elke 16 miliseconden meet hoe veel grip de wielen op het wegdek hebben. Daardoor kan er probleemloos worden geschakeld tussen voorwielaandrijving en AWD voor meer zekerheid op de weg, vooral bij gladheid. Intelligent AWD is ook beschikbaar voor de Kuga, voor de nieuwe Galaxy, Mondeo en S-MAX en voor de Transit-bedrijfswagens.

De nieuwe Ford Focus RS is voorzien van Ford Performance AWD met Dynamic Torque Vectoring voor een ongekende wegligging en optimaal rijplezier.

De Ford Ranger-pickup beschikt over een door de bestuurder inschakelbare 4WD-systeem met een selectiepook voor twee snelheden. Via een knop op de middenconsole kan de bestuurder schakelen tussen achterwielaandrijving en high-range-4WD bij snelheden tot 120 km/u.

One thought on “Ford breidt uit in snelgroeiend SUV-segment

Geef een reactie