SEAT introduceert met de vernieuwde Ibiza CUPRA een compacte sportwagen met de functionaliteit voor alledag. De ‘hot hatch’ combineert de indrukwekkende prestaties van de 1.8-liter TSI turbomotor – een sprint van 0-100 km/u in 6,7 seconden en een top van 235 km/u – met een gemiddeld vastgesteld verbruik van bijna 1 op 17. Naast een vernieuwd uiterlijk design en een nieuw interieur met een nog hogere kwaliteitsbeleving is de Ibiza CUPRA nu optimaal verbonden met de buitenwereld dankzij onder andere SEAT Full Link met de technologische oplossingen van MirrorLink, Apple CarPlay en Android Auto.
Met de nieuwe Ibiza CUPRA geeft SEAT een passend vervolg op de rijke CUPRA-historie en tilt het merk de prestaties van de compacte hatchback naar een nog hoger niveau. De highlights? 141 kW/192 pk, een elektronisch XDS sperdifferentieel, high-performance remmen, het CUPRA Drive Profile met instelbare demping en een omvangrijke, sportieve uitrusting.
Altijd kracht
De 1.8 TSI benzinemotor met turbotechnologie en een gecombineerde directe/indirecte inspuiting is een compact stukje hightech. Ten opzichte van de vorige generatie Ibiza CUPRA met 132 kW/180 pk sterke 1.4 TSI onder de motorkap, is het vermogen nu met 12 pk gestegen naar 141 kW/192 pk. Belangrijker nog is echter de toename in trekkracht ten opzichte van de vorige Ibiza CUPRA, en het brede gebied waarin die kracht nu voorhanden is. Het koppel is gestegen van 250 Nm naar 320 Newtonmeter en is beschikbaar tussen 1.450-4.200 tpm. Het resultaat is een acceleratie vanuit stilstand naar 100 km/u in 6,7 seconden en een topsnelheid van 235 km/u. Opvallend genoeg combineert de Ibiza CUPRA die prestaties met een gemiddeld, vastgesteld brandstofverbruik van slechts 6,0 liter op 100 km/u.
CUPRA Drive Profile met adaptieve demping
De vernieuwde Ibiza CUPRA vertaalt die prestaties op treffende wijze naar het asfalt dankzij een ophanging die is afgestemd op maximale wendbaarheid en precisie. Met behulp van het standaard CUPRA Drive Profile is de handling van de Ibiza CUPRA via een druk op de knop van de CUPRA Selective Suspension naar persoonlijke voorkeur aan te passen, van comfort naar sportief. Tevens wordt hierdoor het stuurgedrag beïnvloed. Het elektronische XDS sperdifferentieel helpt onderstuur te beperken en zorgt vooral in snelle bochten voor meer tractie. Andere features die deel uitmaken van de standaarduitrusting zijn ESP, hill start assist en multi-collision brake, evenals vermoeidheidsherkenning en vijf Euro NCAP-sterren voor het hoge veiligheidsniveau.
Waardering voor design
Uiterlijk zijn de bekende designkenmerken van de Ibiza CUPRA op detail verder aangescherpt, omdat het bestaande, gespierde voorkomen door kopers en prospects nog immer zeer positief wordt gewaardeerd. Opvallende noviteiten zijn de hoekige vorm van de standaard bi-xenon koplampen – een herkenbaar onderdeel van de huidige designtaal van SEAT – en het ontwerp van de LED-dagrijverlichting en LED-achterlichten, die de Ibiza CUPRA een geheel eigen lichtsignatuur geven. Standaard 17 inch wielen, hoogglans zwarte buitenspiegels en de matzwarte diffuser aan de achterzijde met daarin de trapeziumvormige uitlaatpijp zijn andere highlights van de nieuwe Ibiza CUPRA.
Interieurupgrades
In het interieur is SEAT qua vernieuwingen veel verder gegaan. Horizontale lijnen en een focus op de bestuurder zorgen voor een optimale indeling van de bedieningselementen. Nieuw zijn ondermeer het stuurwiel – dat is overgenomen van de Leon-familie -, de uitstroomopeningen voor de ventilatie, het instrumentarium en de infotainmentsystemen. Bovendien zorgt de aandacht op detailniveau voor een aanzienlijk hoge kwaliteitsperceptie.
One thought on “Nieuwe Ibiza CUPRA: hete prestaties in compact formaat”