Porsche verlengt het Le Mans prototype-programma met de 919 Hybrid tot eind 2018. Het innovatieve concept van de 919 Hybrid staat aan de basis van deze beslissing. De circa 1.000 pk sterke racewagen beschikt over een downsizing turbomotor in combinatie met een energie-terugwinsysteem. Bovendien worden in deze bolide nieuwe lichtgewicht-technologieën toegepast. De Porsche 919 Hybrid fungeert dan ook als rijdend laboratorium voor toekomstige sportwagens van het merk.
Matthias Müller, topman van Porsche, over de verlenging van het 919 Hybrid-programma: “Autosport is een belangrijk onderdeel van de identiteit van Porsche. Het is echter geen doel op zich. Onze race-activiteiten dienen bij te dragen aan de ontwikkeling van technologieën voor straatauto’s. Naar aanleiding van nieuwe efficiency-regels zijn we in 2014 teruggekeerd in de langeafstandsracerij. Een dubbele overwinning op Le Mans afgelopen juni is de ultieme bekroning voor de inzet en expertise van onze research- en ontwikkelingstechnici. De racerij werpt zijn vruchten af en we zien nog meer mogelijkheden voor synergie tussen onze straat- en raceautoprogramma’s. Vandaar dat we de inzet van de 919 Hybrid verlengen.”
Beperking energiegebruik per ronde
In de LMP1-klasse van het FIA World Endurance Championship (WEC) zijn hybride-racewagens volgens het wedstrijdreglement gebonden aan een maximaal energieverbruik (brandstof en elektriciteit). In dit kampioenschap geldt de Porsche 919 Hybrid, mede door de dubbele Le Mans-overwinning, als maatstaf. De tweeliter V4-turbomotor levert meer dan 500 pk – het is de meest efficiënte benzinemotor die Porsche ooit bouwde. Met het energie-terugwinsysteem van de 919 Hybrid is het mogelijk om per ronde op Le Mans meer dan 8 megajoule aan energie te genereren. Porsche is de enige fabrikant die deze hoge waarde weet te halen. Kortom: de uitdagingen van de autosport drijven de technici van Porsche tot het uiterste.