Lichter, zuiniger, compacter en toch meer binnenruimte – alles aan de nieuwe Opel Astra moest zo efficiënt mogelijk. De nieuwe generatie van Opels bestseller – die zijn debuut maakt op de komende IAA in Frankfurt (17 – 27 september) – is tot in detail ontworpen om een zo laag mogelijk gewicht te realiseren. Zo is de carrosserie zeer doordacht en zijn de bijzonder zuinige motoren geheel van aluminium. Al met al weegt de vijfdeurs-versie van de nieuwe Opel Astra 120 tot wel 200 kilogram minder dan zijn voorganger.
De Opel Monza Concept die werd voorgesteld op de IAA van 2013, stond model voor de nieuwe Astra. Ook bij dit conceptmodel lag de nadruk op efficiëntie. De carrosserie en de onderhuidse structuur van de nieuwe Astra zijn ruim twintig procent lichter dan voorheen. Het gewicht daalde van 357 naar 280 kilo. Door het gebruik van lichte maar zeer stijve staalsoorten voor het onderstel, compactere subframes en wijzigingen aan de wielophanging werd nog eens vijftig kilo bespaard. Ook is de onderkant van de carrosserie op ingenieuze wijze afgewerkt, waarmee een goede balans is verkregen tussen aerodynamica, gewicht en kostenbesparing. Verder is de uitlaat 4,5 kilo (-25%) lichter en zorgt de toepassing van kleinere wielen voor een gewichtsbesparing van nog eens 11,5 kilo. En omdat de remmen minder massa moeten vertragen, kon een compacter en lichter remsysteem worden toegepast. Ondanks het tien kilo lagere gewicht zijn de remprestaties beter.
Aluminium motoren
De nieuw ontwikkelde motoren onderscheiden zich door hun compacte en bijzonder efficiënte bouwwijze. Zo weegt de van aluminium gemaakte 1.4 Turbo benzinemotor met directe injectie, die in de Astra debuteert, tien kilo minder dan het gietijzeren blok van zijn voorganger. Dankzij het compacte design besparen de moderne transmissies evenveel gewicht. Het lagere gewicht leidt ook tot een opmerkelijk sprankelender rijgedrag. De nieuwe Astra voelt energieker dan ooit, terwijl het brandstofverbruik en de CO2-uitstoot lager uitpakken. De versie met de 1.0 Turbo en Easytronic 3.0 transmissie is een van zuinigste en schoonste benzinemodellen in het C-segment. Deze driecilindermotor van 77 kW (105 pk) vermindert het gemiddelde verbruik tot 4,2 l/100 km en de CO2-uitstoot tot een voorbeeldige 96 g/km.
Slim ontworpen stoelen
In het interieur zijn eveneens gewicht besparende maatregelen genomen. De stoelen bijvoorbeeld, waaraan vijf jaar lang nauwkeurig is gewerkt. Deze zijn niet alleen functioneler en comfortabeler, maar ook lichter en ruimtebesparend. Dat is bereikt met onder meer geavanceerde berekeningsmethodes en gebruik van lichter polyurethaanschuim. De voorstoelen en de achterbank wegen samen zo’n tien kilo minder dan in de vorige Astra.
Compacter en toch ruimer
De nieuwe Opel Astra oogt niet alleen verfijnder en atletischer, hij is ook compacter. Met een totale lengte van 4,37 meter is de vijfdeurs hatchback bijna vijf centimeter korter dan zijn voorganger. De hoogte daalde met 2,5 centimeter tot 1,48 meter en hij is met 1,81 meter een halve centimeter smaller. Natuurlijk hebben deze afmetingen eveneens een positieve invloed op het voertuiggewicht. En ondanks de compactere buitenmaten is de nieuwe Opel Astra toch ruimer vanbinnen. Passagiers op de achterbank hebben ruim 3 centimeter meer beenruimte dan voorheen. De vijfdeurs is daarmee achterin de ruimste in zijn klasse. Ook is er meer bewegingsruimte, vooral wat hoofdruimte betreft. Met 2,2 centimeter meer hoofdruimte voor de bestuurder is de nieuwe Astra toonaangevend in zijn klasse. Hij bewijst dat niets onmogelijk is en dat een lager gewicht en compactere buitenmaten kunnen toch meer ruimte en comfort opleveren.
One thought on “Nieuwe Opel Astra veel lichter dan voorganger”