Het eerste evenement van het FIA World Endurance Championshop (WEC) op de Nürburgring was voor Porsche een enorm succes. Voor in totaal 62.000 bezoekers op het beroemde circuit in de Eifel behaalden de Porsche-fabrieksteams zowel in de LMP1-klasse als in de GTE-Pro-divisie een dubbele overwinning. Voor het eerst in de historie van het WEC won een fabrikant daarmee de twee hoogste klassen in één race.
De zes-uursrace op de Nürburgring was de eerste wedstrijd in het FIA WEC na de 24 Uren van Le Mans, waarin Porsche in juni een afgetekende overwinning behaalde. Tijdens de thuiswedstrijd in Duitsland zette Porsche deze succesreeks voort. Ditmaal waren het de Australische oud-Formule 1-coureur Mark Webber, de Nieuw-Zeelander Brendon Hartley en de Duitser Timo Bernhard die met de Porsche 919 Hybrid met het startnummer 17 hun eerste overwinning in het FIA WEC behaalden. Met name voor Webber, begin vorig jaar vanuit de Formule 1 overgestapt naar de lange-afstandsracerij als Porsche-fabriekscoureur, was het een bijzonder succes. In 2009 had hij, eveneens op de Nürburgring, zijn eerste overwinning in de Formule 1 behaald en nu zegevierde hij er voor het eerst met een LMP1-sportprototype.
Al in de kwalificatie waren beide Porsche LMP1’s de concurrentie te snel af en bezetten daarmee de volledige eerste startrij. In de race ontpopten de beide Porsches zich ook al snel tot favorieten, hoewel de Porsche van pole-sitters Romain Dumas, Neel Jani en Marc Lieb in de race terugviel door een drietal ‘stop-and-go’-straffen, veroorzaakt door een technisch defect. Met een sterk optreden van met name Neel Jani in de slotfase van de race wist het trio toch nog als tweede te eindigen en zo het succes voor Porsche te completeren.
Ook in de LMGTE-Pro-klasse was er een dubbel succes voor Porsche. Bij de thuisrace van het Porsche-fabrieksteam Manthey Racing, dat op een steenworp afstand van de Nürburgring gevestigd is, behaalden de Oostenrijker Richard Lietz en de Deen Michael Christensen met hun 911 RSR de overwinning in de klasse. Hun Franse teamgenoten Patrick Pilet en Fred Makowiecki completeerde het succes door als tweede te eindigen.
In de klasse GTE-Am reden acteur/coureur Patrick Dempsey samen met zijn Amerikaanse landgenoot Patrick Long en de Duitser Marco Seefried in de Porsche 911 RSR van het klantenteam Dempsey Proton Racing een tijdlang aan de leiding, maar eindigden uiteindelijk als vierde. De Nieuw-Zeelandse Porsche-fabrieksrijder Earl Bamber reed in de Porsche 911 RSR van Abu Dhabi Proton Racing, die hij deelde met de Duitser Christian Ried en Khaled Al Qubaisi uit de Verenigde Arabische Emiraten eveneens lange tijd aan kop in de klasse, maar het team viel, ondermeer vanwege een klapband en aansluitende reparatie, terug en eindigde als zesde in de klasse.
Porsche pakte flink uit tijdens het evenement, met ondermeer een expositie van succesvolle Porsches uit de rijke historie van lange-afstandsraces op de Nürburgring plus de winnende auto van de 24 Uren van Le Mans van dit jaar. Naast bestuursvoorzitter Matthias Müller en Wolfgang Hatz, als lid van de raad van bestuur voor onderzoek en ontwikkeling ook verantwoordelijk voor de autosportactiviteiten bij Porsche, was ook Dr. Wolfgang Porsche, voorzitter van de raad van commissarissen van Porsche Autobil Holding SE, bij het evenement aanwezig.