Audi

Nieuwe R8 is Audi’s snelste productieauto ooit

Audi introduceert met de nieuwe Audi R8 de allersnelste productieauto ooit in de geschiedenis van het merk. De naakte cijfers: 0-100 km/u in 3,2 seconden, 0-200 km/u in 9,9 seconden, een top van 330 km/u en een atmosferische 5.2-liter V10 die maximaal 449 kW/610 pk levert. Audi’s nieuwste sportwagen is inmiddels te bestellen en arriveert in september in Nederland.

audi R8

 

De nieuwe Audi R8 maakt zijn opwachting in twee uitvoeringen. Beide zijn voorzien van een hoogtoerige (tot 8.250 tpm), atmosferische 5.2 FSI V10 middenmotor, een 7-traps S tronic versnellingsbak en een nieuw ontwikkeld quattro-aandrijfsysteem.

Audi R8 V10
In het geval van de Audi R8 V10 levert de tiencilinderkrachtbron een vermogen van 397 kW/540 pk en een koppel van 540 Newtonmeter bij 6.500 tpm. De sprint vanuit stilstand naar 100 km/u vergt 3,5 seconden, de topsnelheid is vastgesteld op 320 km/u.

Audi R8 V10 plus
De Audi R8 V10 plus is qua prestaties op alle fronten de overtreffende trap. Diens V10-krachtbron genereert 449 kW/610 pk en een maxumkoppel van 560 Nm, eveneens bij 6.500 tpm. De R8 V10 plus vraagt voor de 0-100 km/u sprint slechts 3,2 seconden, tikt in 9,9 seconden de 200 km/u aan en klokt een topsnelheid van 330 km/u.

05-Audi-R8

Tot 13 procent zuiniger
Ondanks die indrukwekkende prestaties is de nieuwe Audi R8 tot 13 procent zuiniger in het verbruik vergeleken met zijn voorganger. Verantwoordelijk daarvoor zijn bijvoorbeeld geavanceerde technologieën als Cylinder on Demand (CoD, waarbij één van de cilinderbanken bij rustig rijden wordt uitgeschakeld om brandstof te besparen), dubbele injectie met brandstofinspuiting in de verbrandingskamers en het inductie-spruitstuk, een start-stopsysteem en een nieuwe vrijloopfunctie bij gas los.

Nieuwe quattro vierwielaandrijving met compleet variabele koppelverdeling
In het overbrengen van het motorvermogen van de R8 naar het asfalt werken de supersnel schakelende zeventraps S tronic-tranmissie met dubbele koppeling, een mechanisch sperdifferentieel op de achteras en een nieuwe, elektrohydraulisch bediende lamellenkoppeling op de vooras nauw met elkaar samen. De actief (water)gekoelde quattro vierwielaandrijving kan het beschikbare koppel vrij tussen de aandrijfassen verdelen. Bij normale omstandigheden gaat tot 100 procent van het vermogen naar de achterwielen, in extreme gevallen kan tot 100 procent van de trekkracht ook naar de voorwielen worden gestuurd.

Vastberaden wegligging
Het autosport-DNA van de nieuwe Audi R8 uit zich onder andere in de ophanging, met dubbele aluminium wishbones. Voor de R8 V10 plus is de afstelling extra sportief, terwijl elektronisch gestuurde schokdempers (Audi magnetic ride) voor beide uitvoeringen beschikbaar is. De nieuwe, elektromechanische stuurbekrachtiging geeft de bestuurder zeer preciese feedback over de wegligging. Optioneel kan de R8 ook geleverd worden met dynamische besturing, die de stuuroverbrenging aanpast aan de snelheid van de auto. 19 inch wielen zijn standaard, optioneel bestaat de keuze uit 20 inch versies. Keramische remmen zijn optioneel beschikbaar voor de R8 V10.

06-Audi-R8

Mastermind: Audi drive select
De intelligente, dynamische bediening van de quattro-aandrijving is geïntegreerd in het Audi drive select dynamische handlingsysteem. Audi drive select biedt een keuze uit vier set-ups, variërend van comfortabel voor snelwegcruisen tot een race set-up voor op het circuit. In de performance-stand is er aanvullend keuze uit drie rijmodi: droog, nat en sneeuw. Deze standen maken de handling nog precieser en scherper, gebaseerd op de frictiekarakteristieken van de ondergrond op dat moment.
Naast quattro zijn ook het gaspedaal, de besturing, de S tronic-transmissie, de dempercontrole (optie), de dynamische besturing (optie) en de kleppen in het uitlaatsysteem geïntegreerd in het Audi drive select-systeem.

Geavanceerd Audi Space Frame
De nieuwe Audi R8 V10 plus weegt slechts 1.555 kg. Dat lage gewicht is voor een belangrijk deel te danken aan het nieuw ontwikkelde Audi Space Frame (ASF). Deze constructie is vervaardigd uit een combinatie van materialen: aluminium en een koolstofvezel-kunststof composiet (CFRP). Het ASF weegt slechts 200 kg.

De complete bodemplaat van de R8 is glad afgewerkt, net als bij een raceauto, zodat de lucht er sneller onderdoor glijdt. Een grote diffuser aan de achterzijde zorgt voor een grotere neerwaartse druk. Op topsnelheid drukt de downforce met 40 kg op de vooras en 100 kg op de achteras. De achtervleugel op de Audi R8 V10 plus – eveneens vervaardigd uit CFRP – speelt eveneens een grote rol in het genereren van die waarden.

Bestuurder-gefocuste bediening
Net als in een raceauto is het interieur van de Audi R8 sportwagen gefocust op de bestuurder. Die kan alle belangrijke informatie direct aflezen in de Audi virtual cockpit. Het stuurwiel, instrumentarium en de weg liggen alle in één centrale, visuele lijn. Alle elementaire functies zijn direct vanaf het multifunctionele stuurwiel te bedienen via knoppen op het stuur en separate satellietunits met aanvullende functies, zonder de handen van het stuur en de ogen van de weg te halen.

04-Audi-R8

Virtueel instrumentarium
De Audi virtual cockpit is op basis van individuele voorkeuren instelbaar en laat alle informatie via 3D-weergave zien. Indien gewenst kan het scherm aangepast worden naar enkel een grote toerenteller met aanvullende meters voor zaken als de bandentemperatuur en het actuele koppel. MMI navigatie plus met MMI touch is standaard voor de nieuwe R8.

Extreem verlichtingbereik: laserlicht voor groot-lichtfunctie
Naast de standaard LED-verlichting is de Audi R8 optioneel ook te voorzien van laserverlichting, die het bereik van de groot-lichtfunctie verdubbeld.

Zustermodellen: Audi R8 LMS en Audi R8 e-tron
Geen enkele andere productieauto van Audi heeft zoveel affiniteit met het circuit als de nieuwe R8. Dat wordt onderstreept door zijn zustermodellen: de Audi R8 LMS – de nieuwe GT3 raceauto – en de puur elektrische high-performance sportwagen: de Audi R8 e-tron. Voor het eerst heeft Audi alle drie uitvoeringen tegelijkertijd ontwikkeld, om optimaal gebruik te kunnen maken van de synergiën. Met name de Audi R8 en zijn autosportafgeleide versie hebben qua prestaties beide aanzienlijke vooruitgang geboekt dankzij de nauwe samenwerking tussen de race engineers, autosportspecialisten en designers.

One thought on “Nieuwe R8 is Audi’s snelste productieauto ooit

Geef een reactie