Opel

Opel Kadett B viert 50ste verjaardag

open bOpel viert een jubileum. Het is exact vijftig jaar geleden dat de eerste Opel Kadett B van de productieband rolde. Mede dankzij het uitgebreide gamma, de vele opties en de lancering van de sportieve Rallye Kadett groeide hij uit tot een bijzonder succesvol model. Tussen 1965 en 1973 zijn maar liefst 2,6 miljoen stuks gebouwd.

De Opel Kadett B kwam al vrij vroeg na de introductie van de Kadett A – de eerste na-oorlogse Kadett die slechts drie jaar in productie was. De ruim vier meter lange ‘B’ was achttien centimeter langer en kwam als twee- en vierdeurs sedan, als caravan (stationwagon) en als coup op de markt. Het silhouet van de coupé was geïnspireerd op dat van fastbackmodellen uit de Verenigde Staten, waaronder de Chevrolet Chevelle. De vlakke, schuin aflopende achterzijde en de kenmerkende ventilatieopeningen in de B-stijl gaven de Kadett B coupé een dynamische uitstraling. De zogeheten ‘grille coupés’ zijn erg geliefd en de waarde van deze modellen is in de loop der jaren explosief gestegen.

unnamed (1)‘Downsizen’
De Opel Kadett B kreeg een 1,0-liter viercilindermotor met een grotere cilinderinhoud van 1.078 cm3. Het vermogen steeg met 5 pk tot 45 pk. Er was ook een 1,1-liter S-motor leverbaar met een hogere compressie en een vermogen van 55 pk. In 1966 werd een krachtigere versie met dubbele carburateur en 60 pk gelanceerd. Het hoogtepunt op motorengebied was de 90 pk sterke 1,9-liter viercilindermotor uit de Opel Rekord C, die in 1967 werd gemonteerd in de rallyversie van de Kadett B. Behalve de klassieke vierversnellingsbak was de Kadett vanaf 1968 ook beschikbaar met een automatische drietrapsautomaat, wat in die tijd nog ongebruikelijk was in deze klasse. Aanvankelijk was deze automatische transmissie alleen leverbaar voor de 1,7- en 1,9-litermotoren. Een jaar later was ook de Kadett met 60 pk sterke 1,1-motor leverbaar met een automaat. Net zo ongebruikelijk was de 12 Volt boordspanning. De in Bochum gebouwde Opel zette daarmee de concurrentie uit Keulen, Wolfsburg en München op achterstand, die het toen nog op 6 Volt hielden.

Populaire wereldauto
De tweede generatie Kadett werd voor het eerst erkend als vijfzitter, met uitzondering van de coupé die een vierzitter bleef. De toegenomen lengte ten opzichte van de Kadett A kwam bijna volledig ten goede aan de passagiersruimte, terwijl de bagageruimte met 12 procent groeide tot 337 liter. De Kadett B was direct succesvol. In het eerste productiejaar rolden al meer dan 105.000 exemplaren van de band. Circa 17 procent daarvan was een caravan, terwijl het aandeel stationwagons in de middenklasse tegenwoordig zo’n 60 procent bedraagt. De populariteit van de Kadett B reikte verder dan de Duitse grens, want ongeveer de helft van de productie werd geëxporteerd naar 120 landen. Daarmee was de Kadett B een echte wereldauto.

unnamed (2)Rallye Kadett
Lang voordat Volkswagen de GTI-klasse openbrak, maakte de sportieve Rallye Kadett uit 1966 al een onuitwisbare indruk in het compacte segment. De opvallende coupé met matzwarte motorkap en strepen werd in eerste instantie geleverd met de 60 pk sterke 1.1 viercilindermotor met dubbele carburateur. Vanaf 1967 kwam er ook een versie met de 90 pk sterke 1,9-litermotor. De matzwarte motorkap was overigens geen designfeature, maar zorgde ervoor dat de bestuurder niet verblind raakte door de reflectie van sterk zonlicht, wat toentertijd vaker voorkwam. De 1.9-versie van de Rallye Kadett haalde een topsnelheid van 170 km/u, terwijl het aangepaste sportonderstel voor extra veiligheid zorgde. Met zijn sportieve karakter en indrukwekkende rijprestaties vormde de Rallye Kadett een ideale basis voor amateurautosport. Hij werkte zich in veel verschillende landen in de kijker, met overwinningen op allerhande circuits. De lijst is eindeloos: de betrouwbare en betaalbare Rallye Kadett vierde succes na succes in de Rally Stuttgart-Lyon-Charbonnières, de Rally van Hessen, de Rallye Trifels en de Tour de Luxembourg. De bekende Opel-tuner Günther Irmscher won de Tour d’Europe in 1967. Hetzelfde jaar vierde de Kadett zijn tot dan toe grootste overwinning: het team Lambart/Vogt werd klassewinnaar in de Rally van Monte Carlo. Vooral het succes in 1968 is indrukwekkend, want op een totaal van 238 evenementen schreef de Rallye Kadett maar liefst 222 overwinningen op zijn naam en won hij 345 gouden en 287 zilveren medailles.

Olympia A
Met de Olympia A op basis van de Kadett B liet Opel zich opnieuw gelden als pionier in nichemodellen. “De Olympia ontstond door het succesvolle Kadett-concept consequent door te trekken naar een hoger niveau”, stelde de toenmalige persdienst van Opel. “Met dezelfde compacte buitenafmetingen wist de Olympia te overtuigen met uitstekende rijprestaties, toonaangevend comfort en een royale uitrusting.” De autofabrikant uit Rüsselsheim bleek het bij het rechte eind te hebben: tussen 1967 en 1970 kozen meer dan 80.000 automobilisten voor de Olympia A. De luxueuze coupé was leverbaar met vermogens van 60, 75 en 90 pk en voorzien van onder meer speciaal getuft tapijt en een instrumentenpaneel ‘met de uitstraling van echt hout’. De aangepaste grille die doorliep tot aan de voorschermen, de rechthoekige koplampunits en de extra grote achterste zijruiten maakten zijn onderscheidende uitstraling compleet.

De Opel Kadett B werd in 1973 opgevolgd door de Kadett C. Met 2,6 miljoen verkochte exemplaren behoort de ‘B’ nog altijd tot de bestverkochte Opel-modellen ooit. De wereldberoemde reclameslogan van de Kadett B was – toen al – ‘Das Auto’.

Geef een reactie