SEAT heeft het eerste kwartaal van 2015 afgesloten met het beste verkoopresultaat sinds 2007. Voor het eerst in acht jaar passeerde de Spaanse autofabrikant in de periode januari tot en met maart de grens van 100.000 verkochte auto’s wereldwijd. In totaal verkocht SEAT in die periode 102.700 auto’s, een toename van 10 procent vergeleken met dezelfde periode vorig jaar. De Leon noteerde opnieuw de grootste stijging met 39.700 verkochte auto’s (+14,6 procent).
De Ibiza-verkopen stegen met 9,5 procent tot 41.900 auto’s. Ook de SEAT Alhambra scoorde wederom positieve resultaten met een verkooptoename van 12,2 procent (5.900 auto’s) in de eerste drie maanden van dit jaar.
Groei met dubbele cijfers
SEAT President Jürgen Stackmann benadrukte dat “na twee jaar van groei met dubbele cijfers de positieve verkoopresultaten ook in het eerste kwartaal van 2015 blijven aanhouden. Herstel in onze belangrijkste markten, waaronder Spanje en Italië, en het verkoopsucces van onze modellen zorgen ervoor dat onze verkoopgroei wordt voorgezet. We moeten echter wel voorzichtig blijven en de marktontwikkelingen nauwlettend in het oog houden.”
SEAT wint terrein in Europa
De verkopen van SEAT in West-Europa stegen in het eerste kwartaal van dit jaar met 10,4 procent tot 81.000 auto’s. Volgens cijfers die deze week werden gepubliceerd door de European Automobile Manufacturers Association (ACEA) blijft SEAT één van de snelst groeiende merken binnen de Europese Unie. In Spanje noteerde SEAT de grootste verkooptoename (+28 procent tot 22.000 auto’s). In Duitsland verkocht de Spaanse autofabrikant in Q1 19.900 auto’s, een plus van 4,5 procent, en schaart SEAT zich bij de top tien van bestverkochte merken. Ook in het Verenigd Koninkrijk was SEAT in de eerste drie maanden van dit jaar populair met 14.400 auto’s, een stijging van 4 procent. In Centraal en Oost Europa groeiden de verkopen met 22,4 procent tot 7.000 auto’s.
Productie in Martorell neemt verder toe
De autoproductie in de fabriek in het Spaanse Martorell steeg in het eerste kwartaal van 2015 met 15,2 procent tot 130.700 auto’s. De grote vraag heeft een direct, positief gevolg voor de werkgelegenheid en zorgt ervoor dat productielijnen 1 (Ibiza) en 2 (Leon en Altea) op vier zaterdagen in mei in bedrijf blijven. Daarnaast groeide de SEAT-productie in Palmela (Portugal), Bratislava (Slowakije) en Mladá Boleslav (Tsjechië) in dezelfde periode gecombineerd met 12,8 procent tot 16.100 auto’s.