ŠKODA heeft de 17 miljoenste auto geproduceerd. De jubileumauto – een ŠKODA Rapid Spaceback in Corrida Red – rolde vrijdag 30 januari van de band in de hoofdfabriek in Mladá Boleslav en is bestemd voor een Duitse klant. De productiemijlpaal van 17 miljoen vormt opnieuw een hoogtepunt in ŠKODA’s succesvolle groeistrategie. In 2014 produceerde en verkocht ŠKODA voor het eerst in de 120-jarige bedrijfshistorie meer dan 1 miljoen auto’s in 1 jaar. In de komende jaren wil ŠKODA dit aantal laten groeien naar 1,5 miljoen auto’s per jaar.
“ŠKODA doet het extreem goed”, zegt ŠKODA CEO Prof. Dr. h.c. Winfried Vahland. “De productie van 17 miljoen auto’s sinds 1905 toont de kracht en het aanhoudende succes van het merk. Sinds 1991, het jaar waarin ŠKODA zijn krachten bundelde met Volkswagen, hebben we meer dan 12 miljoen auto’s gebouwd. Nu kunnen we zeker zeggen dat we als merk zijn gevestigd in de ‘Champions League’ van internationale autofabrikanten. ŠKODA zal de komende jaren blijven groeien met nieuwe modellen.”
ŠKODA is één van de langst bestaande autofabrikanten ter wereld. De productie van auto’s begon in 1905, toen de oprichters van ŠKODA, Laurin en Klement hun eerste auto bouwden in Mladá Boleslav, een Voiturette A. Sindsdien heeft het merk 17 miljoen auto’s geproduceerd in haar Tsjechische en internationale fabrieken.
ŠKODA heeft een ongelooflijke groei en vooruitgang geboekt. Sinds de val van het IJzeren Gordijn en de toetreding tot de Volkswagen Group in april 1991, zijn de verkopen van ŠKODA verzesvoudigd. De snelle heropleving van het legendarische automerk is indrukwekkend – van een bedrijf in het hart van Europa tot een internationaal succesvolle fabrikant met momenteel 7 modelseries en meer dan 40 modelvarianten. Van de productie van slechts 1 model in 1991 heeft ŠKODA vandaag het grootste en mooiste modellengamma ooit. In 2014 bereikte ŠKODA de magische grens van 1 miljoen geproduceerde en verkochte auto’s in 1 kalenderjaar. In totaal werden in 2014 wereldwijd 1,04 miljoen ŠKODA’s afgeleverd, een nieuw record.
“In plaats van nu achterover te leunen, gaan we op volle kracht door”, aldus Vahland. In de komende jaren wil ŠKODA de jaarlijkse verkoop verhogen naar ten minste 1,5 miljoen auto’s. De belangrijkste drijvende kracht achter deze groeistrategie is de meest uitgebreide modellencampagne ooit. Sinds 2011 heeft ŠKODA de hele modellenreeks vernieuwd en uitgebreid naar nieuwe, belangrijke segmenten. De meest recente toevoeging is de nieuwe ŠKODA Fabia, die sinds zijn lancering een aantal maanden geleden nieuwe standaards heeft gezet in de compacte klasse. Op zijn vroegst half februari onthult ŠKODA de nieuwe Superb. ŠKODA’s volledig nieuw ontwikkelde vlaggenschip luidt een nieuw tijdperk in voor het merk en zal de beste auto zijn die ŠKODA ooit heeft gebouwd. De Europese marktlancering van de nieuwe Superb staat gepland voor begin juni.
Een belangrijke pijler van de groei van de afgelopen jaren is de ontwikkeling van nieuwe markten buiten Europa. Met name China speelt hierin een belangrijke rol, sinds 2010 de grootste markt voor ŠKODA. In 2014 waren de verkopen op de Chinese markt goed voor maar liefst 27 procent van de totale ŠKODA productie. De internationale oriëntatie van het merk is ook zichtbaar in het wereldwijde productienetwerk, dat aanzienlijk is gegroeid de afgelopen jaren. Momenteel bouwt ŠKODA auto’s op 13 productielocaties in Tsjechië, China, Rusland, India, Slowakije, Kazachstan en Oekraïne. In de komende jaren is de Tsjechische autofabrikant van plan de productiecapaciteit verder te verhogen. Een logisch gevolg van de nieuwe modellen die eraan gaan komen.