De nieuwe Audi Q7 zet nieuwe maatstaven in zijn segment. Hij is 325 kg lichter dan zijn voorganger. Samen met het verlaagde zwaartepunt maakt hem dat zeer dynamisch. Daarbij is het brandstofverbruik van de nieuwe modellen gemiddeld 26% lager dan voorheen. Ondanks compactere buitenmaten is de nieuwe Audi Q7 de ruimste auto in zijn klasse. Ook met innovatieve assistentie- en infotainmentsystemen vervult hij een voortrekkersrol.
Met een gewicht van 1.995 kg voor de versie met de 3.0 TDI is de nieuwe Q7 de lichtste auto in zijn segment – de gewichtsverlaging ten opzichte van het vorige model bedraagt 325 kg. Het koetswerk en het onderstel zijn zeer licht door een slimme materialenmix. Het onderstel is compleet nieuw. Het biedt een mooie combinatie van comfort en de voor Audi typische sportieve dynamiek. Mede door het sterk verlaagde gewicht zijn de nieuwe modellen aanzienlijk zuiniger dan hun voorgangers. Bij de TFSI-modellen bedraagt de winst 28% en bij de TDI-modellen 23%. De Q7 3.0 TDI (220 kW/272 pk) sprint in 6,3 s van 0-100 km/u. Zijn gemiddelde verbruik bedraagt 5,7 l/100 km (CO2: 149 g/km). De Q7 3.0 TFSI (245 kW/333 pk) heeft voor de acceleratie van 0-100 km/u 6,1 s nodig.
Wereldprimeur
De Q7 e-tron quattro is de eerste plug-in hybride met dieselmotor van Audi én de eerste diesel plug-in hybride met quattro permanente vierwielaandrijving in het premium SUV-segment. Hij volgt kort na de marktintroductie van de overige modellen. De Q7 e-tron quattro heeft een systeemvermogen van 275 kW/373 pk en een systeemkoppel van 700 Nm. Zijn officiële normverbruik bedraagt 1,7 l/100 km (CO2: minder dan 50 g/km). Een volledig opgeladen batterij is goed voor 56 elektrische, lokaal emissievrije kilometers.
Audi virtual cockpit
Ook op het gebied van bedieningsgemak, infotainment, connectiviteit en assistentiesystemen legt de Audi Q7 de lat weer hoger. Het nieuwe model beschikt over de tweede generatie van het modulaire infotainment-platform en over Audi virtual cockpit, het volledig elektronische instrumentenpaneel. Het nieuwe MMI touch met groot touchpad vormt de top qua gebruiksgemak. In de Audi Q7 zijn ook extra online diensten van Audi connect beschikbaar. Voor de passagiers achterin zijn Audi tablets leverbaar evenals verschillende sound systems met 3D audio. Ook smartphone-integratie met Google Android Auto en Apple CarPlay is mogelijk – de Q7 hoort ook hiermee tot de voorlopers. Een echte wereldprimeur is de beschikbaarheid van cruise control met file-assistent.