Opel heeft in zijn fabriek in Kaiserslautern een nieuwe 2,0-liter diesel in productie genomen. De ultramoderne motor voldoet aan de strikte Euro 6-emissienorm. Hij levert 125 kW (170 pk) en een indrukwekkend koppel van 400 Nm. Daarnaast blinkt de krachtbron uit door zijn gunstige brandstofverbruik. Hij is bestemd voor Opels vlaggenschip, de Insignia, en de Zafira Tourer.
De start van de productie voltrok zich tegen een feestelijk decor. Jim DeLuca, Executive Vice President Global Manufacturing van GM, en Peter Christian Küspert, Vice President Sales & Aftersales van Opel Group, waren er getuige van dat de eerste nieuwe 2,0-liter dieselmotor van de band liep. De 2.0 CDTI is niet alleen indrukwekkend krachtig, zuinig en milieubewust, hij is ook opvallend stil. Geluid en trillingen zijn sterk gereduceerd. Bij stationair toerental is hij maar liefst vijf decibel stiller dan zijn voorganger.
Eerste van nieuwe generatie
De 2.0 CDTI is de eerste van een nieuwe generatie grote dieselmotoren. Voor de ontwikkeling daarvan werken ingenieurs in Turijn en Rüsselsheim samen met een Noord-Amerikaans team. “De fabriek in Kaiserslautern levert een waardevolle bijdrage aan het motoroffensief van Opel. Wij zijn er trots op dat wij zijn gekozen voor de productie van de jongste hightech telg in de familie van 2,0-liter dieselmotoren,” aldus Peter Winternheimer, interim fabrieksmanager van Opel Kaiserslautern. De fabriek staat te boek als een competentiecentrum voor motoren, carrosserieën en chassisonderdelen. Sinds 1980 zijn hier ruim negen miljoen motoren geproduceerd. In 1982 startte de productie van diesels en in 1996 is een nieuwe fabriek gebouwd om de productie op te voeren. Opel kondigde onlangs verdere investeringen aan voor de productie van een nieuwe familie motoren en versnellingsbakken in Kaiserslautern en in andere fabrieken.