De nieuwe Jeep Renegade heeft de maximale score van 5 Euro NCAP sterren behaald. De totale score bedraagt 80/100: 87% voor de bescherming van volwassen inzittenden, 85% voor de bescherming van kinderen, 65% op basis van de bescherming van voetgangers en 74% dankzij alle toegepaste assistentie en -veiligheidssystemen.
De Jeep Renegade is het eerste voertuig binnen de FCA-groep dat gebruikmaakt van het innovatieve “4×4 Small Wide”-platform. Op basis hiervan is een carrosserie ontwikkeld die is vervaardigd van ultrasterke en geperste staalsoorten die een uitzonderlijke torsieweerstand bewerkstelligen.
De Jeep Renegade is in eerste instantie virtueel ontworpen, de kwaliteit hiervan is vervolgens getest op fysieke modellen die meer dan 300 tests op vlak van componenten en subsystemen ondergingen. Meer dan 100 impactsimulaties en meer dan 100 crashtests werden geïnitieerd waarbij rekening werd gehouden met de verschillende variatiemogelijkheden – voorzijde, zijkant, rollover, achterzijde en voetgangersimpact – evenals de verschillende snelheden die optreden en verschillende fysieke eigenschappen van de passagiers.
Actieve en passieve veiligheid stonden op de eerste plaats bij de ontwikkeling van de compleet nieuwe Jeep Renegade, die meer dan 60 beschikbare passieve en actieve veiligheidsystemen heeft – zoals Forward Collision Warning-Plus en Lane Sense Departure Warning-Plus.
De standaard veiligheidsuitrusting in de nieuwe Jeep Renegade bestaat uit zes airbags (geavanceerde multistage airbags voor de zittingen, curtain airbags over de volle lengte en sidebags) en ESC (Elektronische Stabiliteitscontrole) met een systeem dat over de kop slaan voorkomt (rollover mitigation (ERM). Voor maximale bescherming zorgden de ingenieurs voor nog meer veiligheid, standaard of optioneel, zoals Blind-spot Monitoring, Rear Cross Path detection, Adaptieve Cruise Control en Park View camera achter met dynamische rasterlijnen.
Een van de meest innovatieve systemen op deze nieuwe Jeep Renegade is de Forward Collision Warning-Plus – remassistent. De eerste in dit segment. Het systeem maakt gebruik van radar en videosensoren om vast te stellen of de Renegade een ander voertuig of een ander groot object op zijn pad vindt en waarschuwt en assisteert de chauffeur vervolgens om een ongeluk te vermijden of de gevolgen ervan zo gering mogelijk te laten zijn.
Het Lane Sense Departure Warning-Plus systeem gebruikt een zichtsensor op basis van een camera om de positie van de Renegade op de rijweg te bepalen. Als een plotselinge verandering van koers optreedt zonder dat er bijvoorbeeld richting aangegeven wordt, zal het systeem een visuele en een waarneembare waarschuwing geven: een lichte trilling in het elektrisch bekrachtigde stuurwiel. Als de chauffeur dan niet ingrijpt, volgt een tweede waarschuwing. Blind Spot Monitoring gebruikt ultra-wideband radarsensoren om de bestuurder bij te staan als er van rijbaan gewisseld wordt of wanneer de auto ingehaald wordt. Het systeem stelt de chauffeur op de hoogte van de aanwezigheid van voertuig(en) binnen de blinde hoek via oplichtende icoontjes in de buitenspiegel en met een door de bestuurder in te stellen signaal.