In de eerste negen maanden van het fiscale jaar 2014 heeft Porsche AG zowel een omzet- als een winststijging ten opzichte van dezelfde periode in 2013 gerealiseerd. Het aantal afgeleverde auto’s nam met 13% toe tot 135.642 eenheden. De omzet kwam uit op 12,24 miljard euro (+ 17%). De winst groeide met 2% tot 1,93 miljard euro. Op dit moment heeft Porsche 21.950 werknemers in dienst – een jaar geleden waren dat er nog 18.882 (+16%).
Lutz Meschke, CFO van Porsche AG en verantwoordelijk voor Financiën en IT benadrukt dat de winstgevendheid van Porsche zeer sterk blijft: “Ondanks zeer hoge uitgaven voor onder meer nieuwe aandrijflijntechnologieën en investeringen in de duurzame groei van het merk, komt de operationele winst over de eerste negen maanden wederom hoger uit dan in het voorgaande jaar. De operationele return on sales bedroeg precies volgens onze doelstelling 16%.” Meschke verwacht geen grote financiële wijzigingen in het laatste kwartaal van 2014: “We gaan ervan uit dat de operationele winst over heel 2014 iets boven het niveau van 2013 uit komt.”
Vooruitstrevende, duurzame technologie
Matthias Müller, voorzitter van de Raad van Bestuur van Porsche AG geeft aan dat de pioniersrol die Porsche vervult op het gebied van Plug-in hybrides een belangrijke reden is voor de hoge ontwikkelingskosten: “Met de Cayenne S E-Hybrid, de Panamera S E-Hybrid en de 918 Spyder bieden we als enige merk nu al drie plug-in hybride modellen in het premium-segment aan.” Daarmee geeft Porsche een duidelijk signaal af naar klanten over de hele wereld en bovendien levert het zo een actieve bijdrage aan het openbare debat over de vermindering van de CO2-uitstoot. Matthias Müller daarover: “Vooral voor ons als sportwagenfabrikant is de CO2-regelgeving een grote uitdaging. We zijn deze echter op tijd aangegaan. Ons doel is om in een competitieve omgeving niet alleen de meest sportieve, maar ook de in technologisch opzicht meest geavanceerde auto’s aan te bieden.”