Ford

Ford produceert drie miljoenste compacte dieselmotor in Europa

Ford Produces 3 Millionth Small Diesel Engine in EuropeFord heeft haar drie miljoenste compacte dieselmotor met een lage uitstoot geproduceerd in Europa. De 1.5-liter TDCi-motor waarmee deze mijlpaal is bereikt, maakt deel uit van een nieuwe serie Ford-motoren die voldoet aan de Euro VI-norm en is geproduceerd in het wereldwijde expertisecentrum voor de ontwikkeling van dieselmotoren van Ford in de assemblagefabriek in Dagenham in het Verenigd Koninkrijk.

“Het is vooral toepasselijk dat we deze mijlpaal hebben bereikt met de zuinigste en technologisch meest geavanceerde dieseleenheid van Ford ooit, de 1.5-liter TDCi-dieselmotor die in een aantal van onze meest verkochte personenauto’s worden geïntroduceerd,” aldus Dirk Heller, Director for Manufacturing and Powertrain Operations bij Ford Europa.

 

De nieuwste versie van de 1.5-liter motor is als eerste leverbaar in de nieuwe Focus, en daarna in de nieuwe Mondeo, de nieuwe C-MAX en de Grand C-MAX. De zuigers, zuigerpennen en afsluiters zijn voorzien van een diamantachtige koolstofcoating van zes micron dik die de wrijving beperkt, zodat de motor nóg zuiniger en verfijnder is. Een gereviseerde turbocompressor met variabele inlaatopening helpt om de luchttoevoer naar de motor te verhogen, en de uitstoot van distikstofmonoxide is lager dankzij een NOX-filter in het nabehandelingssysteem van de uitlaat.

Ook de 1.6-liter TDCi-motor, die de Fiesta ECOnetic met Auto-Start-Stop-technologie aandrijft en een uitstoot van slechts 85 g/km genereert, is geproduceerd in Dagenham. Dezelfde 1.6-liter motor is leverbaar in de nieuwe Ford Mondeo ECOnetic, met een CO2-uitstoot van 94 g/km de laagste in deze klasse.

De dieselmotorenfabriek in Dagenham, waar binnenkort ook de volledig nieuwe, krachtige 2.0-liter TDCi-motor met een vermogen van 210 pk voor de Mondeo zal worden geproduceerd, is goed voor meer dan de helft van de wereldwijde productie van dieselmotoren van Ford. De grootste markten voor dieselmotoren van Ford in Europa zijn Groot-Brittannië, Duitsland, Italië en Frankrijk, met een aandeel van 47 tot 60 procent. Maar de vraag naar Ford-auto’s met dieselmotoren is vooral hoog in Portugal, Ierland en Roemenië, waar circa tweederde of meer van alle verkochte personenauto’s is voorzien van een dieselmotor.

Geef een reactie