Volvo presenteert een unieke combinatie van prestatievermogen en efficiency met de nieuwe High Performance Drive-E Concept. Dankzij de Triple Boost-techniek levert de 2,0-liter viercilinder benzinemotor een indrukwekkend vermogen van 330 kW (450 pk).
Als vervolg op de succesvolle introductie van Volvo’s Drive-E techniek in 2013 demonstreert Volvo wederom zijn leiderschap op het gebied van emissieverlagende turbotechniek. ‘Ons doel voor de Drive-E motoren was het leveren van de meest geavanceerde viercilinders die een laag verbruik combineren met grote prestaties. De benzinemotor met 235 kW (320 pk) vermogen was slechts het begin. De nieuwe High Performance Drive-E Concept met 330 kW (450 pk) toont de veelzijdigheid van de Drive-E motoren’, aldus Peter Mertens, Senior Vice President Research and Development van Volvo Car Group.
Triple Boost
De High Performance Drive-E Concept bevat bijzondere techniek voor een viercilindermotor. Volvo monteerde een elektrisch aangedreven turbo om twee parallel geplaatste turbo’s sneller op toeren te brengen. Twee brandstofpompen genereren een brandstofdruk van maar liefst 250 bar. De combinatie van deze technieken verzekert een dynamisch rijgedrag zonder turbogat.
‘Veel fabrikanten gebruiken een enkele, grote turbo om veel vermogen te genereren uit een relatief kleine motor. Het resultaat is een trage gasrespons, wat ten koste gaat van het rijplezier. Volvo maakte als een van de eerste autofabrikanten al in 1981 gebruik van turbotechniek. Als pionier op dit gebied voelden we ons geroepen om de techniek te verbeteren’, aldus Michael Fleiss, Vice President Powertrain Engineering bij Volvo Car Group.