Nissan staat tijdens de Autosalon van Parijs 2014 volledig in het teken van drie thema’s: ambitie, vertrouwen en passie. Een hoofdrol is weggelegd voor de volledig nieuwe Pulsar, die Nissans terugkeer in het C-segment markeert. De Pulsar – die is ontworpen en ontwikkeld volgens dezelfde filosofie als Nissans toonaangevende Crossovers – wordt in Parijs voor het eerst gepresenteerd aan het grote publiek.
Met de komst van de Pulsar heeft Nissan een bijzonder sterk en veelzijdig productgamma. Behalve toonaangevende interieurruimte en functionaliteit introduceert de Pulsar ook nieuwe, hoogwaardige technologie in zijn klasse, waaronder Forward Emergency Braking, led-koplampen en de Around View Monitor. Nissans Safety Shield – het omvangrijke veiligheidspakket – omvat nu ook Moving Object Detection: uniek in dit segment.
Nissan neemt alle beschikbare motorvarianten mee naar Parijs, waaronder de nieuwe 1.6 DIG-T 190, die voor het eerst te zien is. Deze 140 kW sterke benzineversie heeft een extra sportieve uitstraling dankzij een aantal unieke details.
Op het gebied van sportiviteit is er de nieuwe Pulsar NISMO. Dit studiemodel toont het dynamische potentieel van de Pulsar en combineert een opvallend sportief design met NISMO-specifieke performance-onderdelen en aerodynamische voorzieningen.
De Pulsar is het twaalfde nieuwe product dat Nissan in de afgelopen twaalf maanden presenteerde. Dat is een opmerkelijke prestatie, die losstaat van de enorme technische ontwikkeling die Nissan wereldwijd in meerdere segmenten heeft gemaakt. Nissan heeft zijn leidinggevende positie op het gebied van emissievrije voertuigen verder verstevigd met de lancering van de volledig elektrische bedrijfsauto e-NV200. Nissan is ook vastberaden om in 2020 autonome voertuigen te produceren.
Dankzij Nissans ambitieuze productoffensief en het succes van het huidige modellengamma is de Europese productie tot recordhoogte gestegen. Met meer modellen die meer klanten in meer markten dan ooit tevoren bereiken, is Nissan op weg om in 2016 de grootste Aziatische autofabrikant in Europa te worden. Het succes is mede toe te schrijven aan de productiefaciliteiten in Rusland, Spanje en het Verenigd Koninkrijk, die bovendien bijdragen aan lokale economische groei.
De Autosalon van Parijs toont dit jaar ook de groei van NISMO, het submerk van Nissan dat dit jaar zijn 30-jarige bestaan viert. Behalve de conceptauto Pulsar NISMO presenteert Nissan ook de vernieuwde 370Z NISMO. Dankzij een aantal technische en aerodynamische verbeteringen staat de 370Z NISMO garant voor een nog dynamischer rijervaring. De 370Z NISMO profiteert van de technische updates die zijn ontwikkeld voor de GT-R NISMO, resulterend in de sportiefste 370Z ooit geproduceerd.
Nog een eyecatcher die flink wat aandacht zal trekken, is de nieuwe JUKE NISMO RS. Het is de nieuwste versie van het model dat eerder dit jaar in Genève zijn werelddebuut maakte. De 160 kW sterke JUKE NISMO RS komt december op de markt en is voorzien van tal van technische en optische verbeteringen.
Nissans verlangen en passie om het design van auto’s te veranderen, wordt extra benadrukt door de aanwezigheid van de conceptauto’s IDx Freeflow en de IDx NISMO. Nissan heeft de doelgroep van deze auto’s betrokken bij de keuze van het design. De twee studiemodellen hebben ieder hun eigen identiteit en zijn ontworpen met hulp van de zogenoemde ‘digitale generatie’, die geboren is na 1990. Bezoekers van de Nissan-stand kunnen zelf het ontwerpproces ervaren via de Oculus Rift 3D virtual reality headset met een speciaal voor Nissan ontworpen programma.
De Nissan-stand bevindt zich in Hal 1 (stand 331).
Nissan Pulsar
De nieuwe Nissan Pulsar is ontworpen volgens dezelfde filosofie als de succesvolle Crossovers van Nissan. Hij is specifiek ontwikkeld om te voldoen aan de hoge eisen in het C-segment. De Pulsar combineert grote functionaliteit met de meeste beenruimte achterin en baanbrekende techniek voor zijn klasse. Voorbeelden daarvan zijn Around View Monitor, Moving Object Detection, led-koplampen en geavanceerde veiligheidssystemen als Forward Emergency Braking en Lane Departure Warning. Nissan toont alle motorvarianten van de Pulsar, waaronder de volledig nieuwe 1.6 DIG-T 190. Deze 140 kW sterke benzineversie heeft een extra sportieve uitstraling dankzij een aantal unieke designfeatures.
Nissan Pulsar NISMO
De Pulsar NISMO die Nissan in Parijs presenteert, is een studiemodel dat laat zien hoe sportief en dynamisch een Pulsar kan zijn. Met een gespierd uiterlijk, tal van NISMO performance-onderdelen en aerodynamische aanpassingen toont hij Nissans ambitie om het aanbod van spannende, aantrekkelijke NISMO-modellen verder uit te breiden.
Nissan 370Z NISMO
De wil van Nissan om betaalbare hightech sportauto’s aan te bieden, wordt nog eens extra belicht met de vernieuwde 370Z NISMO, die zijn Europese debuut maakt in Parijs. Dit model is op specifieke punten aangepast en verbeterd voor een nog scherpere en uitdagendere rijsensatie. Met technische updates die in eerste instantie waren ontwikkeld voor de GT-R NISMO is de vernieuwde 370Z NISMO de sportiefste productieversie van de 370Z ooit.
JUKE NISMO RS
Voordat de nieuwe JUKE NISMO RS in december op de markt komt, beleeft hij zijn debuut op de Autosalon van Parijs. Deze vernieuwde versie is door de technici van het NISMO development programme intensief onder handen genomen. Met het hogere vermogen van de 160 kW sterke turbomotor, een stugger onderstel, een krachtiger remsysteem en een rijkere uitrusting is de nieuwe Nissan JUKE NISMO RS de absolute topversie van Nissans populaire Crossover.
Nissan IDx Freeflow en IDx NISMO
De opvallende IDx Freeflow en IDx NISMO tonen Nissans vernieuwende wijze van autodesign. De twee studiemodellen hebben ieder hun eigen identiteit en zijn ontworpen met behulp van de zogenoemde ‘digitale generatie’, die geboren is na 1990. De IDx Freeflow en IDx NISMO zijn met behulp van innovatieve virtual reality-techniek ontworpen en laten zien welke wensen en ideeën de digitale generatie op mobiliteitsgebied heeft.
Nissan groeit verder in Europa
Met twaalf nieuwe producten in de afgelopen twaalf maanden, prijswinnende fabrieken die op volle toeren draaien, het wereldwijde leiderschap op het gebied van emissievrije mobiliteit en zijn rol als hoofdsponsor van het grootste Europese voetbaltoernooi voor de komende vier jaar heeft Nissan zijn Europese activiteiten aanzienlijk opgevoerd. Nissan ligt volledig op koers om de beoogde doelstelling te halen, namelijk uitgroeien tot de grootste Aziatische autofabrikant in Europa in 2016. Nissan verkocht in 2013 al 664.471 auto’s in Europa en de prognose voor 2014 bedraagt 780.000 voertuigen. De Autosalon van Parijs is belangrijk voor Nissan, aangezien Frankrijk met 15 procent van de Europese verkoop de op twee na grootste markt is, na Rusland en het Verenigd Koninkrijk.