Schoon, krachtig en zuinig – dat is het oordeel van vakjournalisten uit geheel Europa over de MAN Lion’s City GL CNG na de ‘Bus Euro Test’. De 18,75 meter lange geledebus met een aardgasmotor zette de concurrentie op achterstand en legde beslag op de titel ‘Bus van het Jaar 2015’. MAN ontvangt de bijbehorende trofee in september op de IAA, de internationale beurs voor bedrijfsvoertuigen in Hannover.
De motor van de MAN Lion’s City GL CNG loopt op aardgas en voldoet ruimschoots aan de strenge Euro 6-emissienorm. Dankzij de extreem lage emissiewaarden is de MAN-bus een milieuvriendelijke keuze voor het openbaar vervoer. Op biogas of e-gas is de geledebus vrijwel klimaatneutraal en daarmee van Well-To-Wheel schoner dan volledig elektrisch aangedreven stadsbussen. Zelfs als de bus geen biogas gebruikt, is de CO2-uitstoot 17 procent lager dan bussen met een conventionele dieselmotor.
Behalve dat het een duurzame en schone brandstof is, is aardgas ook bijzonder voordelig. Zo levert een MAN Lion’s City GL CNG over een periode van tien jaar een aanzienlijke besparing op de kosten in vergelijking met een dieselbus van hetzelfde model.
Uitgebreide CNG-oplossingen
De positie van MAN als marktleider (met aardgasbussen) in het openbaarvervoer segment is gebaseerd op lange ervaring met aardgasbussen. Zo werd in Nederland de eerste grote serie van 84 MAN Lion´s City aardgasbussen in 2005 geleverd. In de concessie Haaglanden en de stad Den Haag wordt het gehele openbaar vervoer met MAN Lion’s City bussen op aardgas uitgevoerd.
MAN biedt niet alleen door en door betrouwbare techniek, maar is ook zeer deskundig op het gebied van onderhoud en reparatie van hogedruk-gassystemen. Op verzoek van klanten verzorgt MAN trainingen om de expertise van MAN vakkundig over te brengen op het onderhoudspersoneel van de klant of een extern serviceteam. MAN garandeert de wereldwijde verkrijgbaarheid van onderdelen voor haar aardgasbussen, zodat die optimaal inzetbaar zijn.
Optimale doorstroming passagiers
Het concept van de MAN Lion’s City GL CNG is ontwikkeld voor stedelijke routes met grote passagiersstromen. Mede daarom verdiende de bus de titel ‘Bus van het Jaar 2015’. De 18,75 meter lange geledebus heeft een capaciteit van 142 passagiers en is voorzien van vijf dubbelvleugelige, naar binnen zwenkende glazen deuren met een breedte van elk 1,25 meter. Het is tevens de enige vijfdeurs geledebus op de markt. Deze innovatie zorgt voor een optimale doorstroming van uit- en instappende passagiers en geen onnodig tijdverlies bij de haltes.
Om de capaciteit flexibel aan het aantal passagiers te kunnen aanpassen, zijn er opklapbare stoelen geplaatst die de bestuurder afhankelijk van het aantal passagiers met een knop op het dashboard kan vrijgeven om te zitten of om te blokkeren. De kaartscanners zijn ook berekend op elektronische tickets die via de smartphone zijn gekocht. Verder hebben de passagiers toegang tot internet via een gratis WiFi-hotspot en zijn de beeldschermen individueel programmeerbaar.
Optimaal comfort
Passagiers zijn helemaal weg van het fraaie interieur, de toegepaste materialen van topkwaliteit en de innovatieve verlichting. De transparante balgen, de glazen daken en de energiezuinige led-verlichting zorgen voor een duurzame en gemoedelijke sfeer in de bus. De led-verlichting beperkt het energieverbruik, waardoor de dynamo minder capaciteit hoeft te leveren. Led-dagrijverlichting en led-achterlichten dragen ook bij aan de energiebesparing van de ‘Bus van het Jaar 2015’.