Dit is hem: de nieuwe Volvo XC90, waarvan Volvo de afgelopen maanden al veel details en specificaties bekend maakte. In de Zweedse hoofdstad Stockholm onthulde Volvo de productieversie: een uniek vormgegeven premium SUV met zeven zitplaatsen, ongekend krachtige en tegelijk zuinige motoren, toonaangevende veiligheidsvoorzieningen en een tot in perfectie afgewerkt interieur. In Nederland verwacht men de eerste XC90’s in 2015 bij de dealer in de showroom. De vanafprijs start onder de zeventigduizend euro.
De nieuwe XC90 markeert een nieuw hoofdstuk in de Volvo-historie. Dit is het resultaat van drie jaar ontwikkeling en een investering van ruim 8,2 miljard euro. Het uiterlijk van de XC90 weerspiegelt de toekomstige designkoers van Volvo. Het is ook de verpakking van nieuwe techniek, waarbij optimaal gebruikgemaakt wordt van de Scalable Product Architecture- technologie (SPA).
‘Dit is een van de meest memorabele dagen in onze geschiedenis. We onthullen niet alleen een nieuwe auto, maar beleven eigenlijk de herintroductie van ons merk. Vandaag breekt een nieuw tijdperk aan. De XC90 is de voorloper van een compleet nieuwe lijn modellen met een spannend design, die we de komende jaren lanceren’, zegt Håkan Samuelsson, President en CEO van Volvo Car Group.
Volvo’s nieuwe gezicht
De nieuwe Volvo XC90 is het eerste model met het nieuwe, prominentere merklogo, waarbij de iconische pijl op elegante wijze een eenheid vormt met de diagonale lijn in de grille. Samen met de T-vormige LED-koplampen staat het front van de auto model voor Volvo’s toekomstige familiegezicht.
De grote motorkap van de XC90, zijn taillelijn en geprononceerde schouders zijn samen met de opvallende achterlichtunits andere elementen van de nieuwe designtaal. De Volvo XC90 is leverbaar met wielen tot maar liefst 22 inch.
‘De buiten- en binnenafmetingen zijn in hoge mate ontleend aan enkele typerende, essentiële kenmerken van de Zweedse levensstijl: een surplus aan ruimte, licht en welzijn zijn daarin belangrijk’, stelt Thomas Ingenlath, Senior Vice President Design van Volvo Car Group.
De eerste SUV zonder consessies
De nieuwe XC90 is het harde bewijs van de “Volvo by Volvo”-strategie. De combinatie van luxe, ruimte, veelzijdigheid, efficiency en veiligheid is baanbrekend in het SUV-segment, net als toen de eerste XC90 in 2002 werd onthuld.
‘SPA stelde ons in staat de eerste SUV zonder consessies te ontwikkelen’, zegt Peter Mertens, Senior Vice President Research and Development bij Volvo Car Group. ‘Een ruim en flexibel interieur, terwijl de auto qua wegligging zo wendbaar en comfortabel voelt als een kleinere en lagere auto. De aandrijflijn zorgt voor een ongekende combinatie van kracht en minimale emissies. En aangezien de nieuwe XC90 de Volvo-badge draagt, is maximale veiligheid standaard.’
Drive-E moteren
De nieuwe XC90 biedt keus uit een reeks Drive-E motoren. De topversie van de Volvo XC90 is de ‘Twin Engine’-versie. Deze plug-inhybride biedt een ongekende combinatie van krachtige prestaties en laag verbruik: maximaal 295 kW (400 pk) vermogen bij een CO2-uitstoot van gemiddeld ongeveer 60 g/km (NEDC-cyclus). Zuinig genoeg dus voor 14 % bijtelling.
Meest complete veiligheidspakket
De Volvo XC90 biedt het compleetste veiligheidspakket ooit. Bovendien is de SUV voorzien van twee wereldprimeurs op het gebied van veiligheidstechniek: Run off road protection en Intersection Braking op kruispunten.
Run off road protection herkent de situatie als de auto van de weg raakt. Dan worden de voorste veiligheidsgordels aangespannen om de bestuurder en de passagier in positie te houden. In het geval van een harde landing helpt een energie-absorberend systeem tussen de zitting en het stoelframe om letsel aan de wervelkolom te voorkomen.
Intersection Braking detecteert naderend verkeer op een kruising en grijpt in wanneer dit nodig is. City Safety is de nieuwe, overkoepelende naam voor alle Auto Brake-functies van Volvo. City Safety behoort tot de standaarduitrusting van de nieuwe XC90 en detecteert auto’s, voetgangers en fietsers die in de rijrichting van de XC90 opduiken. Als de bestuurder niet tijdig reageert op een dreigende aanrijding, dan volgt een automatische remingreep.
‘Nieuwe technologie brengt Volvo een flinke stap dichter bij het doel dat de fabrikant zich heeft gesteld: in 2020 mag niemand meer omkomen of zwaargewond raken in een nieuwe Volvo. Ons uitgangspunt met betrekking tot veiligheid is nog precies hetzelfde als bijna 90 jaar geleden: situaties uit de praktijk’, zegt Mertens. ‘We bestuderen data. We analyseren cijfers en innoveren. Het resultaat is een van de veiligste auto’s ooit gemaakt.’
Drie aandachtsgebieden helpen Volvo bij het realiseren van Vision 2020: veiligheid, connectiviteit en autonoom rijden. ‘Met de XC90 zetten we de eerste stappen richting zelfrijdende auto’s. Met een nieuwe functie volgt de auto automatisch de voorganger in langzaam rijdend verkeer. Eigenlijk is dat een versimpelde versie van autonoom rijden’, vertelt Lex Kerssemakers, Senior Vice President, Product Strategy en Vehicle Line Management bij Volvo Car Group.
Het meest luxe Volvo-interieur ooit
De XC90 pronkt met het meest luxe Volvo-interieur ooit. Het opvallendste kenmerk is de tablet-achtige touchscreen die het middelpunt vormt van het geheel nieuwe bedieningssysteem. Dit vervangt vrijwel alle traditionele knoppen. Het is een geheel nieuwe manier waarop bestuurders hun auto bedienen en toegang hebben tot online producten en diensten. Bovendien zorgt de touchscreen voor een modern, ruim en overzichtelijk interieur.
‘Het nieuwe interieur is ongecompliceerd, maar straalt toch de luxe uit die een klant mag verwachten van een premium SUV’, zegt Ingenlath. In de nieuwe generatie Volvo XC90 zijn materialen als hout en zacht leder gecombineerd met handgemaakte details als de kristallen versnellingspookknop van de befaamde Zweedse glasfabrikant Orrefors en de haarfijn ontworpen start-/stopknop en volumeregelaar.
De XC90 is een volwaardige zevenzitter. Passagiers op de tweede en derde zitrij genieten van riante ruimte door innovatief ontworpen stoelen. De derde zitrij biedt een comfortabele zitpositie voor passagiers tot zelfs 1,70 meter lengte.
Audio van topklasse
De nieuwe Volvo XC90 wordt voorzien van een audiosysteem van buitengewone topklasse. Het is speciaal voor de auto ontworpen door Bowers & Wilkins, de gerenommeerde Britse specialist in audio-equipment. Het systeem omvat een twaalfkanaalsversterker van 1.400 watt en maar liefst negentien luidsprekers. Een luchtgekoelde subwoofer is geïntegreerd in de carrosserie. Hierdoor fungeert de gehele interieurruimte in feite als een reusachtige subwoofer.
Het audiosysteem van de Volvo XC90 maakt gebruik van de nieuwste en meest geavanceerde sound processing software. Die regelt de timing van het geluid en het samenspel tussen de speakers om de akoestische beleving op alle zitplaatsen of juist op één plek te optimaliseren. Ook kan het de akoestiek van bepaalde muziekpodia en concertzalen creëren.
Twee thema’s
Volvo biedt keus uit talloze accessoires om de auto te personaliseren. Er zijn twee thema’s die als uitgangspunt kunnen dienen.
Het Urban Luxury-pakket combineert bumpers in carrosseriekleur en gepolijste roestvrijstalen elementen, zoals dorpellijsten en bodembeschermers voor en achter. Gepolijste 21-inchwielen maken de elegante look af.
De XC90 met Rugged Luxury-pakket geeft de SUV een ruig aanzicht door matzwarte exterieurelementen, roestvrijstalen bodembeschermers, treeplanken met verlichting en geïntegreerde uitlaatdempers. 22-inchwielen completeren deze uitvoering.
Beschikbare motoren voor de Nederlandse markt
Naast de T8 Twin Engine, welke in aanmerking komt voor slechts 14% bijtelling, presenteren we nog drie andere viercilindermotoren. Allen hebben veel vermogen, maar dankzij de geavanceerde technologie hebben ze ook een laag brandstofverbruik én zijn alle motoren uitgevoerd met achttrapsautomaat. De Volvo XC90 is ook verkrijgbaar als D4, D5 AWD en als T5 AWD met een vermogen vanaf 140 kW (190 pk) tot en met 187 kW (254 pk).