Volkswagen Infotainment GmbH is de nieuwe divisie van de Volkswagen Groep die zich volledig richt op connectiviteit. Hierbij gaat het om het optimaal inspelen op (nieuwe) online-wensen van consumenten en de verdere ontwikkeling van auto’s die met de infrastructuur én onderling communiceren. Volkswagen Infotainment GmbH is ontstaan door de overname van het Europese research en development center van Blackberry in Bochum (D). Dit is van strategisch belang: connectiviteit is de laatste jaren uitgegroeid tot een speerpunt bij de ontwikkeling van nieuwe auto’s.
De ‘verbonden’ auto
Vandaag communiceren auto’s al met smartphones, tablets, MP3-spelers en de autosleutel. In de nabije toekomst worden auto’s ook verbonden met bijvoorbeeld het huis en kantoor van de bestuurder. Ook worden auto’s ‘gelinkt’ met de infrastructuur: car-to-X communicatie. Door de koppeling met verkeerslichten wordt de bestuurder geïnformeerd over de snelheid die hij/zij dient aan te houden om bij het volgende licht ‘groen’ te krijgen. De volgende stap is car-tot-car communicatie: de ene auto kan de andere waarschuwen voor bijvoorbeeld gevaar of files.
Connectiviteit: hét kenmerk van de auto van de toekomst
Consumenten stellen steeds hogere eisen aan de connectiviteit van hun auto. Belangrijke daarbij zijn gemak en veiligheid. Zij willen niet lang wachten op de nieuwste connectiviteits-features, dus moet de ontwikkelingstijd zo kort mogelijk zijn. Met Volkswagen Infotainment GmbH heeft het Volkswagen-concern nu de beschikking over extra knowhow op het gebied van connectiviteit. Daardoor kan Volkswagen nog adequater inspelen op nieuwe online wensen.
Car-Net nu reeds leverbaar
Volkswagen biedt op dit moment al diverse online diensten onder de noemer Car-Net. Op de Polo en de dit najaar te introduceren nieuwe Passat is MirrorLink leverbaar; middels speciale apps zijn Android smartphones dan bedienbaar via het infotainmentsysteem van de auto.