In de nieuwe Volvo XC90 hoef je geen enkele concessie te doen’, zegt Peter Mertens, Senior Vice President Research and Development van Volvo Car Group. ‘Voorheen moest je kiezen: óf vermogen óf een lage CO2-uitstoot. Maar de nieuwe Volvo XC90 biedt beide.’ De nieuwe XC90 biedt een reeks Drive-E-innovaties, die zorgen voor een uitstekende combinatie van prestaties en brandstofefficiëntie. Alle Drive-E-motoren zijn viercilinders en bieden rijplezier dat gewoonlijk wordt geassocieerd met veel grotere motoren, maar doen dat door de geavanceerde techniek op een veel efficiëntere en schonere manier.
‘Met onze nieuwe Drive-E-motoren hebben we een familie van intelligente benzine- en dieselmotoren die met hun vermogens zorgen voor dynamische rijeigenschappen, terwijl ze ongeëvenaard zuinig met brandstof omgaan’, aldus Mertens. ‘Met zeven personen in de nieuwe XC90 is de CO2-uitstoot per persoon en per kilometer uitzonderlijk laag.’
T8 met Twin Engine-technologie
De topversie van de nieuwe Volvo XC90, is de ‘Twin Engine’-versie, die de T8-badge draagt. Deze plug-in hybride biedt een ongekende combinatie van krachtige prestaties en laag verbruik. In de hybridemodus werkt de tweeliter viercilinder Drive-E-benzinemotor met compressor en turbo – die via de achttraps automaat de voorwielen aandrijft – samen met de 60 kW (82 pk) sterke elektromotor, die de achterwielen aandrijft. De compressor zorgt voor extra kracht bij lage toerentallen, wat de bestuurder een natuurlijk en krachtig gevoel geeft. De turbo treedt in werking bij hogere toerentallen, wanneer de luchtstroom in de motor sterk is. De elektromotor op de achterwielen biedt vrijwel direct zijn maximale trekkracht.
Met een druk op een knop kan de bestuurder overschakelen naar puur elektrische aandrijving, om stil en emissievrij in de stad te rijden. De actieradius bedraagt dan zo’n veertig kilometer per volle acculading. Indien nodig kan hij ook onmiddellijk weer terug naar de gecombineerde aandrijving van de benzinemotor en de elektromotor, met een gezamenlijk vermogen van ongeveer 295 kW (400 pk) en een koppel van 640 Nm.
Volvo heeft geen compromissen gedaan op het gebied van prestaties en laag verbruik. Daarbij biedt Volvo’s nieuwe ondersteltechniek – Scalable Product Architecture (SPA) – ook nog meer flexibiliteit in het interieur. Andere autofabrikanten hebben moeite om hun grote accupakket succesvol te combineren met een luxueus en ruim interieur. Volvo is daar echter wel in geslaagd: ‘Aangezien ons SPA platform al vanaf het begin is ontworpen en ontwikkeld met de opdracht dat een elektrische aandrijflijn mogelijk moest zijn, doet de Twin Engine-techniek geen afbreuk aan de interieurruimte voor passagiers en bagage’, vertelt Mertens.
Andere motoropties, D5 sterkste viercilinder diesel
De Volvo XC90 is ook leverbaar met de D5 twinturbo dieselmotor met 165 kW (225 pk) vermogen, 470 Nm koppel en een in zijn klasse ongeëvenaard brandstofverbruik van ongeveer 6 l/100 km. Ook de D4 twinturbo turbodieselmotor is leverbaar in de XC90. Die levert 140 kW (190 pk) vermogen en 400 Nm koppel, bij een verbruik van ongeveer 5 l/100 km. Beide dieselmotoren maken onder andere gebruik van de geavanceerde I-Art techniek. Elke cilinder heeft zijn eigen regelunit om de inspuiting van brandstof te optimaliseren. Dit zorgt voor een nog efficientere motor bij een zeer goed motorgedrag. Het assortiment omvat tenslotte de T5 benzinemotor met 187 kW/254 pk en 350 Nm. Alle motoren zijn standaard gekoppeld aan de achttraps versnellingsbak.
De CO2-emissie van de nieuwe XC90 verstevigt Volvo’s leidende positie als het gaat om het introduceren van nieuwe milieuvriendelijke techniek. Volgens de cijfers die de Europese associatie van autofabrikanten (ACEA) bijhoudt, heeft Volvo Car Group met zijn in 2013 geproduceerde voertuigen de gemiddeld grootste emissiereductie – 8,4 procent – ten opzichte van 2012 laten noteren.