Nederland is een nieuw automerk rijker. Het Delftse bedrijf Carice lanceert de elektrische Carice MK1. De auto is een compacte en sportieve cabriolet met een bescheiden gewicht van slechts 350 kilogram. “De Carice MK1 is een glimlach op bestelling,” zegt Richard Holleman, oprichter van Carice BV. “Lichtgewicht, wendbaar, milieuvriendelijk en elegant.”
Beter weggedrag
Omdat de Carice maar 350 kilogram weegt – bij een gewone auto is dat al snel 1000 kilogram – is deze een stuk efficiënter in gebruik. “We verbaasden ons erover dat er geen ultralichte elektrische sportwagens bestaan en zijn ze daarom zelf gaan ontwerpen. Minder kilo’s betekent beter weggedrag en minder energieverbruik,” aldus Holleman.
Uniek
De elektrische sportwagen wordt in Nederland ontworpen en gebouwd. Na een zorgvuldige ontwikkel- en testfase is het moment aangebroken dat de Carice de markt kan bestormen. De cabriolet MK1 wordt gebouwd op basis van de specifieke wensen van de nieuwe eigenaar. Iedere Carice is daarom uniek. Klanten kunnen bijvoorbeeld kiezen voor een bepaalde topsnelheid of actieradius.
Detail
In het ontwerp is bovendien veel aandacht voor detail. Zo worden klassieke schoonheid en moderne voordelen met elkaar gecombineerd tot een bijzondere sportwagen. Carice B.V. is een van de hightech startups van YES!Delft. Het bedrijf is gespecialiseerd in het ontwerpen en bouwen van lichtgewicht elektrische voertuigen. Carice ontwikkelt de auto’s volledig in eigen huis, inclusief het onderstel en de carrosserie. De afgelopen jaren is door Carice een aantal voertuigen gebouwd en zijn deze door de eerste klanten getest op de openbare weg.
Op 21 Juni zal de Carice officieel worden gelanceerd tijdens het Concours d’Elegance op het terrein van Paleis Het Loo in Apeldoorn. Ter ere van deze productlancering zal de MK1 een week later een hoofdrol vervullen op het internationale polo toernooi “The Orange” op 28 en 29 juni bij Polo Club Wassenaar. De Carice zal tijdens dit evenement de paarden en hun ruiters begeleiden bij de presentatie van de teams aan het publiek.