De ŠKODA 1000 MB is 50 jaar oud. Het compacte model debuteerde op 21 maart 1964 als opvolger van de ŠKODA Octavia. Het was de eerste ŠKODA met achterwielaandrijving, achterin geplaatste motor en zelfdragende carrosserie. De ŠKODA 1000 MB is daarmee een mijlpaal uit de bijna 119 jaar oude ŠKODA historie. In zijn hoogtijdagen was het vierdeurs model een van de toppers in zijn klasse dankzij zijn comfort, prestaties en technologie.
Een volledig nieuwe fabriek, een radicaal andere auto-opzet en destijds de geavanceerdste motor in zijn segment: in de lente van 1964 was de ŠKODA 1000 MB een revolutie voor ŠKODA. “ŠKODA is een van ’s werelds oudste autofabrikanten”, aldus ŠKODA CEO prof. dr. h.c. Winfried Vahland. “De fantastische auto’s staan aan de basis van dit succes. De ŠKODA 1000 MB was in de jaren 60 een mijlpaal voor het bedrijf. Het model liet op indrukwekkende wijze zien welke technische vaardigheden de Tsjechische autoconstructeurs in huis hadden.”
Vandaag de dag is de ŠKODA 1000 MB een van de populairste klassiekers van het merk. MB staat voor Mladá Boleslav, de plaats in Tsjechië waar de hoofdvestiging van ŠKODA zit; het cijfer 1000 duidt op de motorinhoud van 1.000 cm3. De 1000 MB was er in vele versies. Zo verschenen in 1966 varianten met meer vermogen en zag de elegante tweedeurs 1000 MBX het levenslicht. Dat is nu een veel gezocht model onder merkliefhebbers.
Voor de fabricage van de nieuwkomer zette ŠKODA begin jaren 60 dicht bij de bestaande productielocaties een volledig nieuwe fabriek neer. Het nieuwe complex bestond uit meer dan 40 fabriekshallen en andere gebouwen, met daarin de modernste machines. Verder kwam er 13 kilometer weg bij, werd 10 kilometer spoorrails verlegd en verscheen er een nieuw verdeelstation voor elektriciteit op het ruim 32 hectare grote terrein. De nieuwe fabriek beschikte ook over een eigen staalsmelterij.
Fundamenteel nieuw autodesign, geavanceerde motortechnologie
De ŠKODA 1000 MB was een van de modernste auto’s in zijn tijd. Hij werd ontwikkeld onder de interne code NOV (NOVÝ OSOBNÍ VŮZ = nieuwe personenauto) en de ŠKODA engineers kozen voor een volledig nieuw concept met achterin geplaatste motor, achterwielaandrijving, onafhankelijke wielophanging en zelfdragende carrosserie.
Bovendien vormde de ŠKODA 1000 MB de maatstaf wat betreft innovatieve motoren en aandrijving. ŠKODA was de eerste Europese autofabrikant die een gegoten aluminium motorblok toepaste. Ook de behuizing van de vierversnellingsbak werd op deze manier gemaakt. ŠKODA maakte daarbij gebruik van een methode die in 1922 door de Tsjechische ingenieur Josef Polák was bedacht. Het grootste voordeel van dit proces was de beduidend kortere productietijd.
De 27 kW (37 pk) sterke en 988 cm3 grote vloeistofgekoelde viercilinder met kopkleppen kwam achter de achteras te liggen. Moderne technologie en een laag gewicht van slechts 755 kg droegen bij aan het uiterst gunstige verbruik van slechts 7 à 8 l/100 km. De topsnelheid bedroeg 120 km/h. In 1968 steeg het motorvermogen tot 32 kW (43 pk).
Voorafgaand aan de productiestart onderging de ŠKODA 1000 MB uitgebreide duurtests. In 1962 legden 50 prototypes in totaal 1,6 miljoen kilometer af. Er werd in extreem koude omstandigheden getest (in Rusland) en in de warmte en het stof (op bergwegen in de Kaukasus).
Elegante sedan met veel ruimte en comfort
Niet alleen technisch, maar ook qua design betekende de ŠKODA 1000 MB een grote stap voorwaarts voor het merk. De klassieke sedanvorm was kenmerkend voor de jaren 60. De zachte rondingen, de ronde koplampen die elegant uit de voorspatborden staken, de origineel vormgegeven achterlichten, de panoramische achterruit en de gebogen luchtinlaten waren karakteristieke kenmerken van de nieuwe ŠKODA. De tankdop was slim verborgen achter het ŠKODA embleem op het rechter voorspatbord.
Binnen zijn compacte maten (4,17 m lang, 1,62 m breed en 1,39 m hoog) bood de ŠKODA 1000 MB ruimte en comfort voor het hele gezin. Zijn gebruiksgemak, onder meer door de afzonderlijk neerklapbare zitplaatsen, overtuigde veel klanten. De 220 liter grote bagageruimte bevond zich voorin. Het reservewiel was eronder opgeborgen in een aparte ruimte, met als voordeel dat voor een wielwissel de bagage op zijn plek kon blijven.
Fraaie exemplaren in het ŠKODA Museum
In het nieuwe ŠKODA Museum in Mladá Boleslav zijn bijzondere voorbeelden van de ŠKODA 1000 MB en de tweedeurs ŠKODA 1000 MBX te bewonderen. Ook staat er een uniek prototype van een combiversie. De auto’s verlaten regelmatig de museumpoorten om deel te nemen aan oldtimershows en klassiekerrally’s.