De Volkswagen Groep investeerde in 2013 meer dan ooit in milieuvriendelijke voertuigen. De uitgaven op het gebied van Research & Development stegen met 15% tot een recordbedrag van 10,2 miljard euro. Het merendeel daarvan ging naar groene technologieën. Dit sluit aan bij het streven om in 2018 de meest toonaangevende autofabrikant te zijn, ook in ecologisch opzicht.
Volkswagen-topman Martin Winterkorn geeft aan dat de Volkswagen Groep al veel heeft bereikt: “In 2013 bedroeg de gemiddelde CO2-uitstoot van onze Europese vloot 128 g/km. Daarmee hebben we het voor 2015 gestelde doel al bereikt. Ook liggen we op schema in ons streven om onze fabrieken milieuvriendelijker te maken. In 2018 moeten het water- en elektriciteitsverbruik én de CO2-uitstoot met 25% verminderd zijn. Daarmee zijn we nu al halverwege. De Dow Jones Sustainability Index bevestigt onze positie op ecologisch gebied; in deze duurzaamheidsindex stonden we in 2013 op de eerste plaats.”
Aanbod auto’s met lage uitstoot
Binnen de merken van de Volkswagen Groep hebben klanten nu al keuze uit 54 modellen die gemiddeld minder dan 100 gram CO2/km uitstoten en er zijn 324 modellen met een uitstoot onder 120 g/km. Winterkorn: “Wij hebben het grootste aanbod voertuigen met lage CO2-uitstoot. Bovendien hebben we de breedste ‘elektrische range’: van de e-up! via plug-in hybrides als de Golf GTE en de Audi A3 Sportback e-tron tot de Porsche Panamera S E-Hybrid. Op korte termijn volgen zuinige ultra-uitvoeringen van de Audi A6, A8 en Q7. De Volkswagen Passat plug-in hybrid is in aantocht.”
Modulaire toolkits en platforms
Winterkorn benadrukt het belang van de zogenaamde modulaire toolkits en platforms: “Deze maken het mogelijk om in de nabije toekomst meer dan 40 modellen te elektrificeren, veel sneller, flexibeler én voordeliger dan voorheen. Ook kunnen we zo zelfs niche-modellen op rendabele wijze produceren. Innovatieve technologieën zijn hiermee binnen bereik van elke range.”
Dubbele uitdaging
Naast zorg voor het milieu heeft de auto-industrie volgens Winterkorn te maken met een andere grote uitdaging: “De verwachtingen die mensen van mobiliteit hebben, veranderen fundamenteel. Ook hun wensen met betrekking tot de eigen auto veranderen sneller dan ooit. En daarbij zijn er ook nog eens grote verschillen per werelddeel en land. We kunnen het ons niet permitteren hiervoor het hoofd in het zand te steken – we moeten deze ontwikkelingen juist omarmen én integreren in onze langetermijnplanning.”
Future Tracks-programma
Om snel te kunnen inspelen op die veranderende verwachtingen heeft Volkswagen het Future Tracks-programma ontwikkeld. Dit staat voor een compleet nieuwe manier van denken én handelen. Om dat te realiseren werken de ontwikkelaars, productietechnici en strategen van Volkswagen nauw samen. Winterkorn: “Op deze manier kunnen we sneller en flexibeler opereren. Dit verkort de ontwikkelingstijd aanzienlijk. Dat betekent dat we de juiste auto op het juiste moment kunnen aanbieden en dat we de levenscyclus – die nu 7 tot 8 jaar duurt terug –gaan brengen. Een ander punt is dat auto’s steeds meer mobiele computers worden. Ook dat heeft verstrekkende gevolgen. De nieuwe Audi TT geeft daarvan een voorproefje met zijn virtuele cockpit.”
Zelf de auto updaten
Verdergaande digitalisering heeft ook andere, verstrekkende gevolgen volgens Winterkorn: “In de toekomst kunnen klanten een deel van een ‘facelift’ zelf uitvoeren door zelf updates voor hun auto te downloaden. Daarnaast wordt het mogelijk om nog nauwer contact te houden met klanten, bijvoorbeeld over de vraag of een bepaald model wel of geen opvolger moet krijgen. Misschien krijgen we input voor carrosserievarianten die we nu nog helemaal niet kennen. Wij gaan er alles aan doen om daar op in te spelen. Met onze flexible platforms hebben we de sleutel daarvoor al in handen.”