Volkswagen presenteert de Golf GTE. Na de GTI en GTD is dit de derde ‘GT’-versie in de Golf-reeks. De GTE is een plug-hybride. Hij combineert sportiviteit met een ongekende efficiëntie. Dankzij de CO2-uitstoot van 35 g/km komt de GTE in aanmerking voor slechts 7% fiscale bijtelling bij zakelijk gebruik. De Golf GTE beleeft zijn wereldpremière op de Autosalon van Genève (6 tot en met 16 maart) en wordt in september op de Nederlandse markt verwacht.
De nieuwe Volkswagen Golf GTE is voorzien van een 110 kW/150 pk sterke 1,4-liter TSI-benzinemotor die optimaal samenwerkt met een elektromotor van 75 kW/102 pk. Het systeem levert een gezamenlijk piekvermogen van 150 kW/204 pk en maximaal 350 Nm koppel. Een zestraps DSG-transmissie is standaard. De elektromotor wordt gevoed door een lithium-ion-accu met een capaciteit van 8,8 kWh.
7 procent bijtelling, GTI-prestaties
In ‘e-mode’ kan de Golf GTE een afstand van maximaal vijftig kilometer volledig elektrisch rijden. De ‘elektrische’ een maximumsnelheid bedraagt 130 km/uur. Omdat de CO2-emissie van de Golf GTE is vastgesteld op slechts 35 g/km, geniet de zakelijk rijder een fiscale bijtelling van slechts 7 procent. Het genieten gaat zeker ook op voor de prestaties die de GTE desgewenst levert. Hij sprint namelijk in 7,6 seconden van 0 naar 100 km/uur en bereikt een topsnelheid van 217 km/uur. Met een theoretische actieradius van 939 kilometer is de Golf GTE geschikt voor zowel korte, volledig emissievrije ritten in stedelijk gebied als voor lange afstanden.
Efficiënt, dynamisch en onderscheidend
Als lid van de GT-familie is de Golf GTE voorzien van sportieve details en een dynamisch rijgedrag. Het uiterlijk is geïnspireerd op dat van de Golf GTI en de e-Golf. De GTE is direct herkenbaar aan de prominente led-dagrijverlichting in een C-vorm. Waar de GTI is voorzien van rode accenten, draagt de Golf GTE ze in het blauw – bijvoorbeeld de opvallende doorlopende bies in grille en koplampen.
Met de nieuwe GTE is de Golf-reeks veelzijdiger dan ooit. De Volkswagen Golf is zelfs ’s werelds eerste auto die leverbaar is met alle mogelijke ‘aandrijfvormen’ van dit moment: benzine, diesel, CNG (aardgas/biogas), elektrisch en plug-inhybride. Ook de toepassing van een waterstof-aandrijflijn is in de toekomst realiseerbaar.